W dniu 15 kwietnia 2023 roku Członkowie Oddziału SITK RP w Krakowie oraz jego sympatycy uczestniczyli w pierwszym w tym roku wyjeździe techniczno-krajoznawczym organizowanym przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, Koło w Mota-Engil Central Europe S.A. oraz Małopolską Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa w Krakowie.
Wczesnym rankiem grupa wyruszyła w stronę Zakopanego. W drodze na budowę odcinka „Zakopianki” Kol. Beata Toporska przedstawiła plan wyjazdu oraz przekazała informację o przebiegu planowanej górskiej trasy.
Pierwszym punktem wycieczki była budowa DK 47 Rdzawka – Nowy Targ. Generalnym Wykonawcą tego odcinka jest firma Intercor sp. z o.o. Wartość kontraktu brutto: 972.395.739,72 zł, a przewidywana data zakończenia to 5 wrzesień 2024 r. Inwestycja ta obejmuje budowę drogi krajowej nr 47 Rabka Zdrój – Zakopane na odcinku Rdzawka – Nowy Targ od ok. km 5+064,20 do km 21+200 (dwujezdniowa droga klasy GP o długości 16,136 km). Droga DK-47 będzie przebiegać w nowym śladzie, będą wybudowane 4 bezkolizyjne węzły drogowe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady), a także przebudowane zostaną drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne. W efekcie Kraków zostanie połączony z Nowym Targiem całym odcinkiem drogą dwujezdniową.
Inwestycja ta zapewnieni szybki i bezpieczny tranzytu o dużej przepustowości, wpłynie niewątpliwie na poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym obszarze.
Pierwszym zwiedzanym obiektem był wiadukt drogowy WD 102, który zlokalizowany jest w ciągu trasy DK-47, nad przejściem dla zwierząt dużych oraz nad istniejącą droga DK-47. Długość całkowita obiektu do 274,10 m. Wiadukt zaprojektowano jako siedmioprzęsłowy, skrzynkowy ustrój kablobetonowy, podparty na żelbetowych przyczółkach oraz na słupach pośrednich. Przekrój poprzeczny płyty pomostowej został dostosowany do spadków poprzecznych i podłużnych drogi DK-47. Obiekt wyposażono m.in. w monolityczne zabudowy chodnikowe z prefabrykowanym gzymsem z polimerobetonu, w dylatacje stalową, łożyska garnkowe, stalowe barieroporęcze skrajne.
Kolejnym obiektem, na który się udała grupa był wiadukt WD-107 zlokalizowany w ciągu trasy DK-47 na rzeką Rabą, za węzłem Obidowa. Obiekt ten składa się z dwóch niezależnych konstrukcji pod każdą z nitek. Długość całkowita obiektu do 129,84 m. Wiadukt zaprojektowano jako wieloprzęsłowy z belek prefabrykowanych strunobetonowych typu T, podparty na żelbetowych przyczółkach oraz na filarach słupowych podpór pośrednich.
Ostatnim obiektem mostowych na który udała się grupa do wiadukt drogowych WD112, który został zlokalizowany w ciągu drogi DK-47 na projektowaną drogą dojazdową nr 12, istniejącą drogą gminną K36132, istniejącą drogą powiatową 1661K, rowami melioracyjnymi oraz potokiem Lepietnica. Wiadukt ten składa się z dwóch niezależnych konstrukcji nośnych pod każdą z nitek. Forma architektoniczna dostosowano do warunków terenowych. Zastosowano prostą w formie wieloprzesłową konstrukcję kablobetonową o wysokości adekwatnej do pokonywanej rozpiętości. Długość całkowita obiektu do 687,273 m.
Podczas wizyty na placu budowy uczestnicy mogli zapoznać się z zakresem wykonywanych prac, ich postępie, technologią wykonywania robót, jak również z trudnościami napotkanymi podczas prowadzonych robót budowlanych i prac projektowych.
Po wizycie na budowie, Członkowie SITK wyruszyli w drogę do stolicy polskich Tatr, w poszukiwaniu wiosennych krokusów.
Celem tegorocznej wyprawy była Rusinowa Polana przez Psią Trawkę i Równień Waksmundzka i Gęsią Szyję. Uczestnicy wyjazdu rozpoczęli swą wędrówkę z Brzezin, skąd po około dwugodzinnej wędrówce, dotarli na Rusinową Polanę. Pogoda umożliwiła do krótkiego odpoczynku i podziwiania pięknej panoramy na Tatry Wysokie. Po około godzinnej przerwie wyruszono w drogę w kierunku Wierch Poroniec, gdzie czekał na grupę bus. Podczas drogi powrotnej do Krakowa dzielono się wrażeniami minionego dnia jak również snuto plany na kolejną wyprawę.
Opracowanie i zdjęcia Beata Toporska