W wycieczce uczestniczyło 12 osób, spotkanie rozpoczęło o godz. 16.00 w sali konferencyjnej Zajezdni. Uczestnicy wycieczki mieli możliwość zapoznania się zarówno z ciekawą historią Zajezdni, jak i aktualnie realizowanymi przez nią zadaniami, pozwalającymi na prawidłowe funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
W 1975 roku powstały pierwsze plany inwestycyjne budowy Zajezdni, a w marcu 1978 roku rozpoczęto jej budowę. W lutym 1979 roku zajezdnia rozpoczęła działalność od obsługi linii 103 i 174. Pierwszymi autobusami w Zajezdni były Ikarusy, następnie Jelcze. Miło było usłyszeć, że w 1990 roku przy wdrażaniu autobusu Jelcz 1211 wybitnie zasłużył się jeden z członków Klubu Seniora, kol. Janusz Kucharski. Aktualnie Zajezdnia obsługuje 206 autobusów jedenastu typów, w tym 95 przegubowych oraz testuje 4 elektryczne. Doskonale wyposażona hala diagnostyczna wykonuje również usługi dla innych firm.
Szczególnie godna uwagi jest działalność grupy miłośników starych pojazdów. Dzięki staraniom entuzjastów uratowano 13 pojazdów; najstarszy z nich – Durant Rugby Express L., pochodzi z 1906 roku. Wszystkie pojazdy są sprawne i biorą udział w okazjonalnych imprezach, są też wypożyczane na różne okazje; w większości są to jedyne w Polsce okazy. Zwiedzający mieli również okazję sprawdzić sprawność zabytkowych pojazdów w czasie jazdy.
W najbliższym czasie dla Krakowa zostaną zakupione nowe autobusy: 4 pojazdy elektryczne SOLARIS długości 9 m. Ogłaszany jest przetarg na dostawę 20 autobusów, w tym 3 przegubowych o długości 18 m. Ponadto jeszcze w tym roku pojawi się 12 autobusów hybrydowych marki Solaria, a do roku 2017 przybędzie 60 autobusów z silnikami EURO 6. Część z nich trafi na Wolę Duchacką.
Opracowanie
Jerzy Bąkowski