SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA: FOTOGRAFIA O TEMATYCE KOLEJOWEJ 8 kwietnia 2013r. | SITK RP Oddział w KRAKOWIE

SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA: FOTOGRAFIA O TEMATYCE KOLEJOWEJ 8 kwietnia 2013r.

W poniedziałkowe popołudnie 8 kwietnia 2013 spotkaliśmy się w siedzibie Oddziału na drugiej części pokazu fotografii o tematyce kolejowej autorstwa przewodniczącego Krakowskiego Koła Kolejarzy, Kol. Andrzeja Mutki. Wśród zaproszonych gości pokaz obejrzeli Prezes Oddziału Kol. Mariusz Szałkowski, Wiceprezes Kol. Marek Błeszyński oraz Przewodniczący Klubu Miłośników Historii i Zabytków Techniki Kol. Jerzy Hydzik.

Pokaz rozpoczął się od obejrzenia zdjęć z przejazdu specjalnego pociągu prowadzonego parowozem Ty45-214 po kolei piaskowej Kopalni Piasku Kotlarnia.

Po nich obejrzeliśmy fotki z przejazdu ostatniego pociągu prowadzonego trakcją parową – parowozem Px48 – na Mławskiej Kolei Dojazdowej w lecie 1991 roku. Impreza nosiła nazwę „Pożegnanie pary – Mława 91”. Następnie przenieśliśmy się do roku 1993 i na Jędrzejowską Kolej Dojazdową. Tym razem była to inauguracja ruchu turystycznego obsługiwanego – a jakżeby inaczej – parowozem Px48 na odcinku Jędrzejów Wąski – Pińczów. Furorę wśród widzów wywołało zdjęcie ukazujące napełnianie tendra parowozu wodą za pomocą węża, którego drugi koniec podłączony był do … kranu umywalki w biurze dyżurnego ruchu stacji Pińczów.

Po kolejkach wąskotorowych ponownie przyszła kolej na tory normalne. Obejrzeliśmy zdjęcia parowozów Ok1, Ok22, Ty2 i TKt48 wśród przepięknych krajobrazów Wielkopolski końca lat 80-tych XX-go wieku, a następnie parowóz Ol49-100 przemierzający z pociągiem specjalnym linie kolejowe w okolicach Tarnobrzega i Stalowej Woli.

Obejrzeliśmy również parowóz Ty23 w stanie wymagającym remontu na terenie dawnej lokomotywowni Łazy, a będący obecnie eksponatem skansenu w Chabówce.

Na zakończenie drugiej części pokazu obejrzeliśmy kilka zdjęć ukazujących tabor nadal eksploatowany, jednakże wykonanych na przełomie lat 80-tych i 90-tych XX-go wieku. Wśród nich swoista ciekawostką było zdjęcie lokomotywy spalinowej ST44-966 na terenie lokomotywowni Łazy, która była tysięczną lokomotywą spalinową sprowadzoną do Polski z bratniego ZSRR.

 

Opracował Przewodniczący KKK

 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce plików cookies oraz Rodo.