„Doświadczenia dotyczące wprowadzonych ograniczeń ruchu samochodów na ul. Karmelickiej w Krakowie” | SITK RP Oddział w KRAKOWIE

„Doświadczenia dotyczące wprowadzonych ograniczeń ruchu samochodów na ul. Karmelickiej w Krakowie”

XII Forum Mobilności 23.04.2009 r.

 

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie oraz Urząd Miasta Krakowa już po raz dwunasty zaprosili wszystkich zainteresowanych na Forum Mobilności. 23 kwietnia tematem spotkania były „Doświadczenia dotyczące wprowadzonych ograniczeń ruchu samochodów na ul. Karmelickiej w Krakowie”.


W Sali Dietla w Urzędzie Miasta zebrali się m.in. zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Wiesław Starowicz, Dyrektor Biura Infrastruktury Miasta Józefa Kęsek oraz prowadzący spotkanie prezes SITK Oddział w Krakowie Mariusz Szałkowski.


Łukasz Franek z Katedry Systemów Komunikacyjnych na Politechnice Krakowskiej zaprezentował swoją wspólną pracę nad projektem dotyczącym ograniczeń na ul. Karmelickiej, którą wykonywał wraz dr Wiesławem Dźwigoniem.


Ulica Karmelicka to jedna z głównych promienistych ulic w centrum Krakowa, która łączy dwie śródmiejskie obwodnice. W związku z nagminnym łamaniem przepisów przez samochody osobowe oraz bardzo duży ruch tramwajów na tej ulicy pojawiały się problemy:

  • Nadmiernego natężenia ruchu
  • Wzajemnego blokowania się tramwajów i samochodów
  • Brak parkingu kubaturowego w rejonie II obwodnicy
  • Nieprzepisowe parkowanie

Po gruntownym remoncie w 1997 roku przystanki zostały zbliżone do torowiska, wydzielone zostały zatoczki przeznaczone na parkingi wzdłuż ulicy. Sytuacja na ul. Karmelickiej jednak się nie poprawiła. W listopadzie 2008 roku zdecydowano o zamknięciu wlotów od ul. Siemiradzkiego w stronę Alei Mickiewicza oraz od ul. Rajskiej w stronę Teatru Bagatela w celu uspokojenia ruchu samochodowego. Ograniczenie ruchu nie dotyczy jedynie taksówek, policji, rowerów i komunikacji zbiorowej. Po wprowadzeniu zmian mających na celu uspokojenie ruchu samochodowego i skrócenie czasu przejazdu tramwajem przeprowadzono dokładne pomiary, z których wynika, że średni czas przejazdu tramwajem, w stronę Centrum, skrócił się z 6,0 min do 5,1 min, zaś maksymalny czas przejazdu zmniejszył się z 9,8 min do 6,5 min. Średni czas przejazdu w stronę Bronowic skrócił się z 7,6 min do 6,7 min, a maksymalny czas przejazdu z 12,3 min do 10,7 min. Czasy przejazdów skróciły się i są odczuwalne przez ponad połowę pasażerów (52,40 %), którzy podróżują codziennie lub kilka razy w tygodniu tramwajem ul. Karmelicką. 39,90 % pasażerów nie odczuwa zmiany po wprowadzeniu ograniczenia ruchu samochodów, a 7,69% twierdzi, że czas ten się wydłużył w stosunku do sytuacji sprzed pół roku.
Dyskusja wśród uczestników forum wyłoniła następujące wnioski:

  • ulice w centrach miast nie służą ruchowi tranzytowemu, należy dążyć do sytuacji gdzie ulice w śródmieściu będą służyć w większości komunikacji miejskiej, pieszym oraz rowerzystom,
  • egzekucja „dzikich wjazdów” jest niezbędna na ulicy Karmelickiej,
  • wyłączenie sygnalizacji świetlnej pod Teatrem Bagatela może być zarówno sposobem na szybkie opuszczenie skrzyżowania przez tramwaj oraz jednocześnie znacznym pogorszeniem bezpieczeństwa pieszych w tym miejscu.

Przygotowała: Paulina Struska

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce plików cookies oraz Rodo.