W dniach 27 – 28 lutego 2020 roku w Niepołomicach odbyła się II Ogólnopolska Konferencji Naukowo-Techniczna „NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2020”, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską: Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych, Małopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie i Zarządem Dróg Miasta Krakowa. Obrady konferencji odbywały się w Hotelu Novum w Niepołomicach.
Wydarzenie odbyło się pod Patronatem Honorowym, który objęli: Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury; Piotr Ćwik – Wojewoda Małopolski; Witold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego, Janusz Dyduch – Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Tomasz Żuchowski – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Jan Kazior – Rektor Politechniki Krakowskiej, Leszek Rafalski – Dyrektor Naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Barbara Dzieciuchowicz – Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Jan Styliński – Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
W pracach Komitetu Naukowo-Programowego konferencji uczestniczyli: dr hab. inż. Andrzej Szarata, prof. PK (Politechnika Krakowska) – przewodniczący, prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Antoni Szydło (Politechnika Wrocławska), prof. dr hab. inż. Marian Tracz (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PL (Politechnika Lubelska, EKKOM Sp. z o.o.), dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG (Politechnika Gdańska), dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. PWr (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Piotr Olszewski, prof. PW (Politechnika Warszawska).
Partnerem wydarzenia było Miasto Kraków.
Patronatem Medialnym Konferencję objęli: Drogownictwo, Gazeta Niepołomice, Magazyn Autostrady, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Portal EDROGA, Portal Magiczny Kraków, Przegląd Komunikacyjny oraz Transport Miejski i Regionalny.
Nad kwestiami organizacyjnymi czuwał Komitet Organizacyjny w składzie Beata Toporska (Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego), Andrzej Kollbek (Zastępca Przewodniczącej), Janina Mrowińska (Sekretarz Komitetu Organizacyjnego), Piotr Buczek, Anna Karpierz, Anna Reszczyk i Robert Szota.
Tematyka konferencji obejmowała następujące zagadnienia:
- Wybrane zagadnienia studium sieciowego, korytarzowego oraz projektowania, budowy, eksploatacji dróg i ulic także jako elementu przestrzeni publicznej.
- Projektowanie, budowa i eksploatacja liniowej i punktowej infrastruktury drogowej.
- Ocena uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i prawnych w realizacji inwestycji w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
- Asset management – zarządzanie majątkiem drogowym.
- Nowoczesne rozwiązania i zarządzanie w procesie inwentaryzacji infrastruktury drogowej, w tym BIM.
- Ochrona środowiska w drogownictwie.
Konferencja zgromadziła 112 osób. Uczestnicy konferencji to przedstawiciele środowiska nauki, jednostek budżetowych, firm projektowych i wykonawczych oraz zajmujących się organizacją i zarządzaniem infrastrukturą drogową.
Swoją obecnością rangę konferencji podkreślili:
- Prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara – Prorektor ds. Nauki.
- Tomasz Pałasiński – Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
- Mirosław Boryczko – Przewodniczący Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie
- Prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz – Prezes Honorowy Stowarzyszenia inżynierów i Techników Komunikacji RP
- Mariusz Szałkowski – Wiceprezes Stowarzyszenia inżynierów i Techników Komunikacji RP
- Józefa Majerczak – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie
- Jan Styliński – Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Artykuły przygotowane na konferencję zostały opublikowane w Zeszycie Naukowo-Technicznym Oddziału SITK RP w Krakowie: nr 1 (120)/2020 (244 strony) zawierającym 5 artykułów recenzowanych, 2 artykuły nierecenzowane oraz 7 prezentacji i zostały przekazane uczestnikom konferencji. Obrady konferencji toczyły się w sześciu sesjach, wygłoszono 28 referatów.
Sesja I:
dr hab. inż. prof. PK Andrzej Szarata, Politechnika Krakowska
Wysokiej jakości dane cyfrowe jako narzędzie wspomagające proces zarządzania infrastrukturą drogową
dr hab. inż. prof. PL Janusz Bohatkiewicz, Politechnika Lubelska
Czy BIM spowoduje zmiany w kształceniu drogowców?
dr hab. inż., prof. PW Maciej Kruszyna, Politechnika Wrocławska
Pojazdy autonomiczne a polityka mobilności – aspekt infrastruktury drogowej
prof. dr hab. Stanisław Gaca, Politechnika Krakowska
Ulice jako element kształtowania przestrzeni publicznej – nowe trendy w projektowaniu
Tomasz Tosza, Zastępca Dyrektora, MZDiM Jaworzno
Ewolucja nie chciała byśmy prowadzili pojazdy. Jak metodami inżynierskimi naprawić to zaniechanie?
Sesja II:
Michał Hebdaś, Menadżer Biznesu Projektów Infrastrukturalnych, Cemex Infrastruktura Sp. z o.o.
Nowoczesne nawierzchnie betonowe – multifunkcjonalne i dekoracyjne. Beton wałowany i betony z eksponowanym kruszywem
Krzysztof Błażejowski, Dyrektor Biura Badań i Rozwoju, Orlen Asfalt Sp. z o.o.
Inne czynniki wpływające na trwałość nawierzchni
Piotr Kijowski, Szef Doradztwa Technicznego, Stowarzyszenie Producentów Cementu
Aspekty techniczno-ekonomiczne w budowie nawierzchni drogowych
Piotr Heinrich, Prezes Zarządu, OAT Sp. z o.o.
Zastosowania w praktyce technologii betonów szybkosprawnych oraz płyt prefabrykowanych w nawierzchni o zwiększonym natężeniu ruchu
Sesja III
Dominik Małasiewicz, Projekt Manager, Zakłady Wapiennicze LHOIST S.A.
Jak usprawnić, przyspieszyć remont oraz budowę drogi stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej
Marek Fecko, Specjalista ds. technologii w Biurze Technologii i Ochrony Środowiska, LOTOS Asfalt Sp. z o.o.
Nowoczesne i ekologiczne asfalty produkcji LOTOS Asfalt
Michał Gołos, Business Development Manager, Tensar Polska Sp. z o. o.
Zastosowanie kompozytów w postaci monolitycznego rusztu i włókniny do zbrojenia warstw asfaltowych oraz ich wpływ na wzrost trwałości zmęczeniowej nawierzchni drogowych
Remigiusz Duszyński, Menedżer ds. Rozwoju, Maccaferri Polska Sp. z o.o
Geokompozyty drenażowe do ochrony przed wysadzinami w nawierzchniach drogowych
Jarosław Schabowski, Pełnomocnik Zarządu – Dyrektor ds. BRD i Rozwoju Kompozytów, ALUMAST S.A.
Korzyści stosowania nowoczesnych technologii kompozytowych w projektowaniu, budowie i utrzymaniu bezpiecznej infrastruktury drogowej
Sesja IV
prof. dr hab. Stanisław Gaca, dr inż. Mariusz Kieć, Politechnika Krakowska
Nowe elementy w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych dla dróg publicznych
Bartosz Marszałek, Projektant Drogowy, GPDT Sp. z o.o.
Projektowanie konstrukcji nawierzchni
prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska
Krzysztof Czarnik, Kierownik Zespołu Projektowego Promost Consulting Rzeszów
Projektowanie tuneli drogowych w ciągu drogi ekspresowej S-19 na Podkarpaciu
Krzysztof Migdał, Członek Zarządu – Inżynier Kontraktu, Trasa Łagiewnicka S.A.
Projekty, które zmieniają zasady gry – budowa trzeciej obwodnicy Krakowa, największej samorządowej inwestycji w Polsce
dr hab. inż. prof. PL Janusz Bohatkiewicz, Maciej Hałucha, Michał Jukowski, Marcin Dębiński, Politechnika Lubelska
Problemy hałasu generowanego przez dylatacje mostowe – studium przypadku
Sesja V
Dominik Małasiewicz, Projekt Manager, Zakłady Wapiennicze LHOIST S.A.
Uzdatnianie i stabilizacja gruntów spoistych, czy wiemy już wszystko?
Jerzy Stępniak, URZĄD M.ST. WARSZAWY
Andrzej Marecki, URZĄD M.ST. WARSZAWY
Wielokryterialna koordynacja inwestycji i remontów w pasie drogowym aglomeracji warszawskiej
Michał Zawodny, Politechnika Wrocławska
Sposoby komunikacji pojazdów autonomicznych z infrastrukturą drogową
Beata Toporska, Dyrektor Zarządzający, Sarivo Infrastruktura Sp. z o.o.
Dawid Frączek, Kierownik Budowy, Sarivo Infrastruktura Sp. z o.o
ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ „okiem” wykonawcy robót budowlanych
Andrzej Grabka, Naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowo-Mostowych, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
System "zaprojektuj i wybuduj" czy "wybuduj"? Oto jest pytanie. Dotychczasowe doświadczenia ZDW w realizacji inwestycji w oparciu o oba systemy
Sesja VI
Bartosz Czerw, Kierownik Działu – Projektant, MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A.
Nasuwanie podłużne konstrukcji obiektów mostowych
Adam Miziewicz, Kierownik Projektu, GDDKiA Oddział Kraków
Zabezpieczenie drogi krajowej nr 75 na obszarze osuwiska w m. Tęgoborze
Andrzej Szalbót, Kierownik Robót, "IMB-Podbeskidzie" Spółka z o.o.
Przebudowa DK81 w ciągu ul. Kościuszki w Katowicach. Zabezpieczenie zbiornika retencyjnego w technologii CSM
dr inż. Lesław Bichajło, Politechnika Rzeszowska
Zapotrzebowanie uwagi wzrokowej kierowców w wybranych sytuacjach na drodze
Konferencji była prezentacją szerokiego spektrum – doświadczeń, poglądów, a przede wszystkim wiedzy w zakresie infrastruktury drogowej. Tematyka obejmowała nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz aspekty formalno-prawne związane z realizacją zadań inżynierskich.
Podsumowanie zagadnień wygłoszonych w trakcie referatów oraz efektów dyskusji na konferencji "NOVDROG".
W trakcie Konferencji poruszono wiele zagadnień zarówno naukowo-badawczych jak i praktycznych, a efekty wynikające z tych obrad można przedstawić w następujących grupach tematycznych:
1. W zarządzaniu infrastrukturą drogową powinno się korzystać z najnowszych technik, w tym skaning laserowy, fotograficzne bazy danych, techniki BIM itp. – co zapewnia większą efektywność wykonywanych projektów oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i jakości dróg, a także infrastruktury około drogowej wraz z jej otoczeniem.
2. Powinno się dążyć do zmiany schematycznego myślenia i stosować nowe technologie, nowoczesne rozwiązania organizacyjne oraz wdrażać wyniki prac badawczych na większą skalę.
3. W zakresie bezpieczeństwa ruchu większy nacisk należy stawiać na funkcje społeczne drogi oraz najnowsze technologie mające wpływ na bezpieczeństwo poprzez uspokojenie ruchu, inżynierię postrzegania sygnałów drogowych oraz kompozyty zamiast materiałów sztywnych.
4. W większym stopniu należy stosować wiedzę z zakresu technologii nawierzchni zarówno betonowych jak i bitumicznych w tym: beton wałowany oraz warstwy sczepne w nawierzchniach asfaltowych. Niezwykle ważne jest traktowanie górnej warstwy podbudowy jako tej, która ma największy wpływ na trwałość zmęczeniową nawierzchni, co przy odpowiedniej jakości tej warstwy znacząco przedłuża możliwość bezusterkowego jej użytkowania.
5. Dla trwałości konstrukcji nawierzchni największą rolę destrukcyjną posiadają samochody ciężarowe. W efekcie należy bardzo wnikliwie obliczać konstrukcję nawierzchni z uwzględnieniem faktycznych parametrów prędkości, nacisku osi na nawierzchnie oraz skutków zmiennej prędkości.
6. Inwestycje drogowe w systemie zaprojektuj i zbuduj są sprawdzone i mimo wielu zalet, powinniśmy analizować wszystkie za i przeciw przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji w tym systemie, biorąc pod uwagę priorytety jakościowe i inżynierię wartości w długookresowym utrzymaniu zakończonej inwestycji.
Dyskusje prowadzono także w kuluarach, na podstawie których można stwierdzić, iż problematyka poruszanych zagadnień była bardzo szeroka i w pełni wpisywała się tematykę konferencji, związaną z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania w transporcie drogowym.
Konferencja przyczyniła się do nawiązania nowych kontaktów zawodowych jak również do odnowienia kontaktów i wspomnień wspólnie prowadzonych inwestycji oraz wymianę doświadczeń.
Konferencji zgromadziła 11 Partnerów.
Partnerem Złotym Konferencji była firma Cemex Infrastruktura Sp. z o.o.
Partnerami Oficjalnymi Konferencji były firmy LOTOS Alfalt Sp. z o.o., ORLEN Asfalt Sp. z o.o., Tensar Polska Sp. z o. o., Zakłady Wapiennicze LHOIST S.A.
Pozostali Partnerzy konferencji to ALUMAST S.A., AS Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Andrzej Zygmunt Sobiesiak, Geobrugg AG, Maccaferri Polska Sp. z o.o, OAT Sp. z o.o., Stowarzyszenie Producentów Cementu.
Firmy zaprezentowały swoje osiągnięcia i produkty w formie prelekcji oraz stoisk wystawowych.
Oprócz części merytorycznej konferencji, organizatorzy zadbali również o wypoczynek uczestników. W pierwszym dniu zorganizowano uroczystą kolację koleżeńską w sali bankietowej, a w drugim dniu wycieczkę do Zamku Królewskiego w Niepołomicach.
Opracowali:
Janina Mrowińska, Sekretarz Komitetu Organizacyjnego
Andrzej Kollbek, Zastępca Przewodniczącej Komitetu Organizacyjnego
Zdjęcia: Andrzej Kollbek, Janusz Różycki