„LOKOMOTYWY”

lokomotywa …….Mimo zwycięstwa w konkursie, parowóz Rocket nie był dobry pod względem mechanicznym. Dlatego Stephenson już w 1830 roku zmienił w swoich parowozach układ osi z A1 na 1A (typ Planet), w którym tylna oś była napędzana cylindrami umieszczonymi poziomo pod dymnicą….

Już 5 października (poniedziałek) b. r. o godzinie 16:00 w siedzibie Oddziału SITK RP w Krakowie przy ulicy Siostrzanej 11 kol. Jerzy Hydzik przedstawi Państwu budowane, w pierwszej fazie rozwoju komunikacji szynowej, lokomotywy.

Zapraszamy serdecznie

Pokój do wynajęcia

img_0033  W siedzibie naszego Oddziału posiadamy do wynajęcia pokój jednoosobowy, wolny od 01 października. Mieszkanie składa się z dwóch pokoi /w tym jeden pokój zajmuje pracująca Pani/, garderoby, wspólnej łazienki i kuchni oraz holu wejściowego. Mieszkanie jest częściowo umeblowane i posiada oddzielne wejście przez boczną klatkę schodową.

Czytaj dalej

Wycieczka „Poznaj swoje miasto Kraków” Część III

bulwary

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, Koło Zakładowe SITK RP przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie zaprasza na kolejna wycieczkę. Tym razem hasłem przewodnim będzie:  „Historia Bulwarów Wiślanych” :

  • Na lewym brzegu rz. Wisły: Bulwar Rodła, Bulwar Czerwieński,
  •  Bulwar Inflancki, Bulwar Kurlandzki
  • Na prawym brzegu rz. Wisły: Bulwar Poleski, Bulwar Wołyński, Bulwar Podolski

Czytaj dalej

Seminarium Realizacja inwestycji drogowo-mostowych

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, Koło Zakładowe SITK RP przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa w Krakowie zapraszają na seminarium:

„Realizacja inwestycji drogowo-mostowych”

Czytaj dalej

„Transport miejski w …” – kolejna edycja

budapeszt

Zarząd Koła Zakładowego SITK RP przy Politechnice Krakowskiej zaprasza wszystkich zainteresowanych na trzecią prelekcję z cyklu „Transport miejski w …”.W trakcie spotkania Kol. Michał Wojtaszek przedstawi funkcjonowanie transportu miejskiego w Budapeszcie. Prelekcja odbędzie się 28 września 2015 r. (poniedziałek) o godz. 16:15 w siedzibie oddziału SITK RP w Krakowie przy ul. Siostrzanej 11.

                                  Serdecznie zapraszamy do udziału!

 

 

TMIR – Wrzesień 2015

Iwona Żygowska, Piotr Czech, Szczepan Gapiński, Adam Łosiński, Kinga Smolibowska, Agnieszka Templin: Analiza i ocena przebiegu realizacji tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku

Streszczenie: Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk – Trasa Słowackiego”.  Tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku wraz z węzłem Marynarki Polskiej jest obiektem inżynierskim o całkowitej długości 2.155 metrów. Połączy on wschodnie tereny portowe z zachodnimi w rejonie nabrzeży „Dworzec Drzewny” oraz „Nabrzeże Wiślane”. Długość sekcji tunelowej to 1.377,5 metra, w tym tunel drążony metodą TBM o długości 1.072,5 metra i średnicy 12,5 metra. W artykule zaprezentowana została analiza ekonomiczna projektu, jak również analiza techniczna, która doprowadziła do wyboru metody wykonania tunelu w technologii  TBM.

Czytaj dalej

Z podróży po Toskanii

dsc00521 W ostatnim tygodniu czerwca (27.06.2015r do 02.07.2015) grupa SITK wyruszyła na kolejną już wycieczkę poza granice Polski. Tym razem celem podróży była Toskania, region w środkowych Włoszech, ze stolicą we Florencji.

Po kilkunastogodzinnej podróży autokarem w drugim dniu wycieczki członkowie SITK dotarli do Sieny, gdzie zwiedzili Pałac miejski (Palazzo del Comune), plac Piazza Duomo oraz Piazza del Campo, na którym rozgrywany jest słynny wyścig Palio.

Czytaj dalej

TMIR – Sierpień 2015

Angelika Łastowska, Bryniarska Zofia: Ocena systemu bezobsługowej wypożyczalni rowerów miejskich KMK Bike w Krakowie

Streszczenie: Idea roweru miejskiego powstała w Amsterdamie, w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a jej prekursorem był Luud Schimmelpennink. Obecnie na świecie istnieje ponad 140 systemów wypożyczalni rowerów, które zlokalizowane są w 165 krajach świata [1]. Ich znaczny rozwój wpływa na wykorzystanie roweru jako środka transportu w podróżach miejskich. Rower okazuje się zdobywać przewagę nad pojazdami silnikowymi zarówno pod względem ekologicznym, ekonomicznym, a także zdrowotnym. Przede wszystkim prędkość podróży rowerem w godzinach szczytu okazuje się bardzo konkurencyjna w stosunków do innych środków transportu, szczególnie w miastach,  których władze skupiają się na rozwoju ruchu rowerowego poprzez wdrażanie odpowiedniej infrastruktury oraz rozwiązań, mających na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróży. 

Czytaj dalej