XXII i XXIII Forum Mobilności – 30 kwietnia 2013, 18 czerwca 2013
TMIR – Maj 2013
Olgierd Wyszomirski: Funkcjonowanie transportu trolejbusowego w miastach partnerskich projektu Trolley
Streszczenie: W latach 2010 – 2013, w ramach programu Komisji Europejskiej „INTERREG Europa Centralna” z dominującym wkładem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowany był projekt Trolley, poświęcony promocji trolejbusu jako ekologicznego i efektywnego ekonomicznie środka transportu w miastach i regionach Europy Centralnej. Miastami partnerskimi projektu Trolley, w których eksploatuje się trolejbusy zostały: Brno, Eberswalde, Gdynia, Parma, Salzburg i Szeged. W Katedrze Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego, uczestniczącej w projekcie, zbadano m. in. funkcjonowanie transportu trolejbusowego w tych miastach. W artykule przedstawiono wyniki badań w zakresie etapów rozwoju transportu trolejbusowego, jego stanu w 2011 r., zarządzania tym transportem, organizacji przewozów oraz planów na przyszłość. W rozwoju transportu trolejbusowego w miastach partnerskich projektu Trolley występowały okresy ekspansji i regresu. Obecny stan tego transportu jest w nich zróżnicowany, zarówno w zakresie długości tras, jak i liczby eksploatowanego taboru. Zarządzaniem jego funkcjonowaniem na szczeblu władz publicznych zajmują się związki transportowe lub zarządy transportu.
44 Edycja konkursu prac dyplomowych dla szkół wyższych UROCZYSTA GALA W DNIU 10 CZERWCA 2013
Wzorem lat ubiegłych, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie zorganizowało 44. już edycję konkursu na najlepszą pracę dyplomową uczelni Krakowa w dziedzinie transportu i budownictwa komunikacyjnego za rok 2012.
Zgodnie z Regulaminem do udziału w konkursie mogły być zgłoszono prace, które zostały obronione w okresie od 01.01.2012 do 31.12.2012 r.
„Tak to było” – Historia rozwoju nawierzchni kolejowej
W imieniu Krajowego Klubu Miłośników Historii i Zabytków Transportu zapraszamy na drugą z kolei prelekcję „TAK TO BYŁO”, która odbędzie się w siedzibie Oddziału SITK RP w Krakowie przy ulicy Siostrzanej nr 11 w dniu 17 czerwca (poniedziałek) b. r. o godzinie 16:00.
Komunikat nr I – VII KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA
VII KONFERENCJA
NAUKOWO-TECHNICZNA
POLITYKA PARKINGOWA
W MIASTACH
ORGANIZATORZY KONFERENCJI
- Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Oddział w Krakowie
- Politechnika Krakowska, Katedra Systemów Komunikacyjnych, Zakład Organizacji i Ekonomiki Transportu
TMiR – kwiecień 2013
Krzysztof Grzelec: Bezpłatna komunikacja miejska – cele oraz uwarunkowania jej wprowadzenia i funkcjonowania
Streszczenie. Problematyka funkcjonowania bezpłatnej komunikacji miejskiej jest przedmiotem analiz ekonomicznych, urbanistycznych, ekologicznych i politycznych. Próby wprowadzania bezpłatnej komunikacji miejskiej podejmowano już w XX wieku. Zróżnicowany zakres bezpłatnych taryf, uruchamianie bezpłatnej komunikacji miejskiej tylko na określony czas, eksperymentalny charakter bezpłatnej komunikacji miejskiej nie pozwalają na jednoznaczną ocenę rezultatów eksploatacyjnych, ekonomicznych i politycznych – związanych z realizacją określonych założeń polityki transportowej. Bezpłatna komunikacja miejska jest atrakcyjnym tematem dla mediów i może być kuszącym programem wyborczym dla polityków. Niestety w szumie medialnym dziennikarze koncentrują się wyłącznie na wybranych zagadnieniach, pomijając szereg istotnych uwarunkowań związanych z uruchomieniem i funkcjonowaniem bezpłatnej komunikacji miejskiej.
Niniejszy artykuł omawia przykłady zastosowania bezpłatnej komunikacji miejskiej i osiągnięte rezultaty związane z poprawą funkcjonowania systemu transportowego. Autor przedstawia listę potencjalnych korzyści, jakie związane są z wprowadzeniem i funkcjonowaniem „bezpłatnej taryfy” w komunikacji miejskiej.
SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA: FOTOGRAFIA O TEMATYCE KOLEJOWEJ 8 kwietnia 2013r.
W poniedziałkowe popołudnie 8 kwietnia 2013 spotkaliśmy się w siedzibie Oddziału na drugiej części pokazu fotografii o tematyce kolejowej autorstwa przewodniczącego Krakowskiego Koła Kolejarzy, Kol. Andrzeja Mutki. Wśród zaproszonych gości pokaz obejrzeli Prezes Oddziału Kol. Mariusz Szałkowski, Wiceprezes Kol. Marek Błeszyński oraz Przewodniczący Klubu Miłośników Historii i Zabytków Techniki Kol. Jerzy Hydzik.
Kraków okiem rowerzysty
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, Koło Zakładowe SITK RP przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa w Krakowie zaprasza na seminarium i wycieczkę:
„Kraków okiem rowerzysty”
Seminarium część I : „Rozwiązania i korzystanie ze ścieżek rowerowych w Krakowie”
TERMIN i MIEJSCE: 14 maja 2013 r. (wtorek) godz: 10:00 – 14:00
Sala konferencyjna GDDKIA Oddział W Krakowie, ul. Mogilska 25, I piętro
Krajowy Klub Miłośników Historii i Zabytków Transportu zaprasza na prelekcję: „TAK TO BYŁO”
Spotkanie odbędzie się w siedzibie Oddziału SITK RP w Krakowie przy ulicy Siostrzanej nr 11 w dniu 13 maja (poniedziałek) b. r. o godzinie 1600.
Prelegent – Kolega Jerzy Hydzik, w formie gawędy przedstawi Państwu historię rozwoju kolei. Rozpoczyna od jednego z podstawowych elementów tego sposobu transportu czyli od encyklopedycznych danych z historii powstania toru kolejowego. Drugim czynnikiem stanowiącym o rozwoju kolei jest rodzaj trakcji.