Konferencja Naukowo – Techniczna "POLITYKA PARKINGOWA W MIASTACH" odbyła się w dniach 16-18 października 2013 roku w Ośrodku Konferencyjno-Wypoczynkowym „HYRNY” Zakopane. Organizatorami konferencji było Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie, Politechnika Krakowska, Katedra Systemów Komunikacyjnych, Zakład Transportu oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa w Krakowie. Protektorat Honorowy nad konferencją objął JM Rektor Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Kazimierz FURTAK oraz Prezydent Miasta Krakowa, prof. dr hab. Jacek MAJCHROWSKI.
Komitet Naukowy pracował w następującym składzie:
Przewodniczący | Dr hab. inż. Wiesław Starowicz, prof. Pol. Krakowskiej |
Sekretarz naukowy | Dr inż. Andrzej Szarata – Politechnika Krakowska |
Członkowie
| Prof. dr hab. inż. Andrzej Rudnicki – Politechnika Krakowska Dr hab. inż. Kazimierz Jamroz – Politechnika Gdańska Dr hab. inż. Stanisław Krawiec – prof. Politechniki Śląskiej Dr hab. inż. Lidia Żakowska – Politechnika Krakowska Dr Sjoerd Stienstra, Stieverk, Holandia Dr inż. Janusz Bohatkiewicz – EKKOM, Kraków Dr inż. Mariusz Dudek, Politechnika Krakowska Dr inż. Tomasz Dybicz, Politechnika Warszawska Dr inż. Andrzej Krych, Politechnika Poznańska Mgr inż. Jan Friedberg, konsultant Dr inż. Waldemar Parkitny, Politechnika Krakowska |
Przewodniczący | Mgr inż. Andrzej Kollbek, Wiceprezes SITK O/Kraków |
Sekretarz | Mgr Janina Mrowińska, SITK O/Kraków |
Członkowie
| Anna Bujak, SITK O/Kraków Mgr inż. Łukasz Franek, Politechnika Krakowska Dr inż. Tomasz Kulpa, Politechnika Krakowska Mgr inż. Sabina Puławska, Politechnika Krakowska |
Celem Konferencji była wymiana poglądów i doświadczeń w zakresie uwarunkowań funkcjonalnych, prawnych, ekonomicznych i organizacyjnych systemów parkingowych:
- Nowoczesne systemy zarządzania parkingami
- Systemy sterowania informacją o dojazdach do miejsc parkingowych
- Aspekty techniczne parkingów
- Parkingi kubaturowe (w tym podziemne) – uwarunkowania lokalizacyjne, techniczne i organizacyjne
- Projektowanie i organizacja ruchu na parkingach
- Wpływ parkingów wielkopowierzchniowych na funkcjonowanie obsługującego układu komunikacyjnego
- Metody wyznaczania potencjałów ruchotwórczych obiektów parkingowych
- Standardy parkowania
- Uwarunkowania prawne związane z funkcjonowaniem systemu parkingowego
- Ocena działania stref płatnego parkowania.
- Efektywność, organizacja poboru opłat
- Park & Ride w świetle krajowych i zagranicznych doświadczeń.
W konferencji udział wzięło 98 osób. Uczestnicy konferencji to przedstawiciele instytucji naukowych, jednostek samorządowych, firm zajmujących się projektowaniem, organizacją i zarządzaniem parkingami oraz Strefami Płatnego Parkowania oraz prasy branżowej. W konferencji uczestniczyli goście zagraniczni z Anglii, Holandii, Austrii, Ukrainy i Węgier, którzy również wygłosili referaty. Na konferencję przygotowano zeszyt naukowo-techniczny nr 1(100)/2013 (316 stron) zawierający 23 artykuły wygłoszone na konferencji. Wydawnictwo można zakupić w Biurze Oddziału SITK w Krakowie, informacje na stronie internetowej http://www.sitk.org.pl
Artykuły wydrukowane w zeszycie oraz wygłoszone na konferencji:
Marek Bauer – Pasy autobusowe, a strefa płatnego parkowania przykrawężnikowego – przypadek krakowski.
Andrzej Brzeziński, Tomasz Dybicz – Problemy funkcjonowania strefy płatnego parkowania w centrum miasta.
Andrzej Brzeziński, Tomasz Dybicz, Karolina Jesionkiewicz – Niedzińska – Znaczenie systemu P+R na liniach kolejowych w aglomeracji warszawskiej.
Piotr Brzyszcz, Wojciech Garczewski, Andrzej Szarata – Analiza projektu rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Krakowie.
Mariusz Dudek – Analiza wykorzystania parkingów przy galerii handlowej na przykładzie Krakowa.
Wiesław Dźwigoń – Identyfikacja problemów parkowania w obszarach rekreacyjnych.
Łukasz Franek, Tomasz Kulpa – Wybrane problemy oznakowania stref płatnego parkowania.
Jan Friedberg – Metodyka opracowywania polityki parkingowej.
Jan Gregorowicz, Piotr Trybuś – Uwarunkowania realizacyjne opracowań studialnych, dotyczących płatnego parkowania (obejmującego parkingi powierzchniowe i kubaturowe) realizowanych w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na przykładzie Bielska-Białej.
Petro Horbachov, Vitalii Naumov, Oleksandr Kolii – Badania procesów parkowania w centralnej części miasta Charkowa.
Kazimierz Jamroz, Jacek Oskarbski, Piotr Krukowski – System Informacji Parkingowej w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem TRISTAR.
Nick Lester – Parkingi Park & Ride w Wielkiej Brytanii.
Magda Niewęgłowska, Katarzyna Pogłód – Zasadność wyznaczania i zasady organizacji stref ekspresowego parkowania przy portach lotniczych.
Błażej Nitschke, Agnieszka Owczarzak-Trzebiatowska, Sławomir Idziak – Parkingi buforowe w Poznaniu.
Csaba Orosz, Zoltan Soós – Najnowsze wyzwanie parking przy nabrzeżach Dunaju w centralnej części Budapesztu. Realistyczne podejście i rozwiązania w redystrybucji przestrzeni publicznej.
Waldemar Parkitny – Postrzeganie przez kierowców kongestii ruchu w pobliżu dużych parkingów.
Krzysztof Pogłód, Agnieszka Domasiewicz – Organizacja parkingów dla dużych imprez sportowych na przykładzie UEFA EURO w Warszawie.
Sjoerd Stienstra – Parkowanie w dłuższej perspektywie, jak rozwój społeczno-gospodarczy wpływa na parkowanie.
Tina Uhlmann, Reinhard Hössinger – Efektywne zarządzanie parkingami miejskimi w strefie krótkookresowego parkowania.
Jan Sklorz – O strefach płatnego parkowania dobrze i krytycznie – na podstawie wieloletnich doświadczeń ich funkcjonowania, problemów projektowania i wdrażania
– w pytaniach i odpowiedziach.
Paweł Stańczyk, Paweł Pyrek – Parkingi obrotowe szansą dla zatłoczonych miast.
Violetta Wabińska-Chmielewska – Doświadczenia związane z Partnerstwem Publiczno-Prywatnym w zakresie budowy parkingów.
Michał Mirosław Wikliński – Obsługa stref płatnego parkowania w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Bardzo interesująco przebiegała jedna z sesji, w której dyskusję panelową poprowadził Prof. Wiesław Starowicz. Oprócz panelistów bardzo aktywnie w dyskusję włączali się uczestnicy konferencji, co zaowocowało wielostronnym i wyczerpującym omówieniem zagadnień poruszanych w czasie tej sesji. Z uwagi na sporą grupę gości z zagranicy oraz zgłoszonych przez nich 5 referatów jedna z sesji poświęcona była właśnie tym referatom i poprowadzona była w języku angielskim. Sesja ta była tłumaczona symultanicznie, co pozwoliło nie tylko na sprawne przekazanie treści referatów, ale również na swobodną dyskusję.Całości obrad pilnie przysłuchiwała się grupa do podsumowania konferencji w składzie dr Marek Bauer, dr Tomasz Dybicz i dr Jacek Oskarbski, którzy na zakończenie przedstawili uczestnikom konferencji projekt wniosków końcowych.
Oficjalnym Sponsorem Konferencji była firma City Parking Group S.A. Pozostali sponsorzy konferencji to Projekt Parking Sp. z o.o., GREEN Parking Polska Sp. z o.o.
Program konferencji obejmował również część rekreacyjno-integracyjną. W pierwszym dniu odbył się wieczór koleżeński z piosenką przygotowany przez firmę „Wimed”. W drugim dniu zaplanowano wycieczkę turystyczną do Doliny Strążyskiej oraz kolację regionalną w Karczmie „Biały Potok”.
WNIOSKI Z KONFERENCJI
Efektem prowadzonych rozmów i debat, na zakończenie Konferencji sformułowano zestaw wniosków poruszających najważniejsze zagadnienia związane z kwestiami parkingowymi. Podsumowując stawiane tezy i uwagi, można wyodrębnić następujące grupy tematyczne:
Postulowane zmiany legislacyjne:
- Zniesienie ograniczeń dotyczących ustalania wysokości opłat parkingowych, w tym górnej granicy stawek.
- Umożliwienie elastycznego różnicowania wysokości opłat w zależności od występującego popytu i podaży w różnych obszarach miasta.
- Umożliwienie różnicowania wysokości opłat w zależności od wagi pojazdów i norm emisji spalin służących realizacji polityki transportowej.
- Zniesienia ograniczenia co do pobierania opłat jedynie w dniach roboczych.
- Weryfikacja oznakowania poziomego i pionowego w SPP (aktualizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych).
- Zniesienie konieczności oznakowywania pionowego, znak D-18 przy każdej ulicy w SPP.
- Konieczność instalowania urządzeń ITS na parkingach strategicznych, które będą umożliwiać przekazywanie informacji o zajętości dla użytkowników poprzez, znaki informacyjne, internet, aplikacje dla na urządzenia mobilna (smartfony).
Kwestie nadzoru stref płatnego parkowania SPP:
- Wprowadzenie prostych i czytelnych zasad SPP
- „Zero tolerancji” dla parkowania nieprzepisowego.
- „Zero tolerancji” dla parkujących bez wykupienia biletów lub przekraczających wykupiony czas parkowania.
- Wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych umożliwiających sprawniejszą kontrolę wykupionego czasu parkowania i pojazdów z abonamentami.
- Dostosowania liczby pracowników prowadzących kontrolę do potrzeb (zwiększenie obsady kadrowej).
- Zwiększenie liczb odholowywanych pojazdów szczególnie w sytuacji gdy zagrażają one bezpieczeństwu ruchu lub blokują ruch innych pojazdów (szczególnie transportu zbiorowego).
Konieczność dialogu:
- Weryfikacja/ powiększenie listy celów budowania/rozwijania stref płatnego parkowania, w tym zwrócenie większej uwagi na aspekty środowiskowe.
- Podjęcie szerokiego profesjonalnego dialogu ze społeczeństwem, popartego badaniami, analizami, symulacjami i wizualizacjami (edukacja społeczeństwa).
- Prezentowanie rocznych raportów dla mieszkańców/ użytkowników SPP z prezentacją korzyści jakie przynosi SPP w tym dla środowiska i emisji spalin, dla warunków ruchu, porządkowania przestrzeni publicznej, itp.
- Utworzenie platformy dialogu środowiska biznesu i samorządów w zakresie realizowania formuły PPP w zakresie budowy parkingów i zarządzania systemami parkingowymi oraz informacyjnymi.
Potrzeba prowadzenia badań i analiz:
- Monitorowanie korzystania z SPP, prowadzenie cyklicznych badań ankietowych użytkowników.
- Modele podróży do centrów handlowych oraz dużych ogólnodostępnych parkingów , w tym P+R i parkingów buforowych.
- Opracowanie bardziej czytelnych i zrozumiałych znaków informacji parkingowej, tym mogących być wykorzystanych do aktualizacji „czerwonej książki”.
- Dążenie do szerszego wykorzystywania w badaniach narzędzi ICT/ITS oraz opracowanie procedur i technik umożliwiających sprawne udostępnianie stosowanie danych do celów operacyjnych i planistycznych (systemy detekcji, informacje z telefonów komórkowych, nawigacji).
- Szukanie standardów dla systemów naprowadzania na wolne miejsca postojowe.
Uwagi o charakterze ogólnym:
- Zdecydowane ograniczanie parkowania na chodnikach (likwidacja miejsc, ewentualna zamiana z parkowania prostopadłego czy ukośnego na równoległe). Należy pamiętać o kwestiach związanych z mieszkańcami i zapewnieniu przestrzeni parkingowej dla tej grupy użytkowników.
- Likwidacja miejsc parkingowych przy wydzielonych pasach dla autobusów i niewydzielonych torowiskach tramwajowych, możliwość odstępstwa w uzasadnionych przypadkach.
- Wdrażanie nowych technologii do informowania o wolnych miejscach parkingowych (w tym: Internetu i urządzeń mobilnych ) oraz systemów naprowadzania na wolne miejsca parkingowe.
- Rozbudowa przestrzeni parkingowej z uwzględnieniem PPP.
- Szeroki rozwój systemów multimodalnych: P+R, B+R, K+R jednak z zachowaniem racjonalności kosztów. Jednak z uwagi na stosowany brak odpłatności za korzystanie z tych parkingów / lub opłaty preferencyjne należy mieć na uwadze szukania rozwiązań tanich, które zapewnią niskie koszty utrzymywania.
- Planowanie lokalizacji, wielkości parkingów z wykorzystaniem analiz i symulacji ruchu.
- Integrowania systemu zarządzania parkingami w systemie zarządzania transportem.