W dniach 17-18 czerwca 2023 r. Koło SITK przy Mota-Engil Central Europe S.A. wraz Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Krakowie oraz Małopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa w Krakowie zorganizowało V Wyprawę Transportową – Do stolicy polskich Tatr – Gwarno, w którym wzięło udział 8 osób. Głównym celem wyjazdu było zapoznanie się z nową inwestycją realizowaną przez Polskie Koleje Liniowe w Zakopanem.
W pierwszy dzień Wyprawy, po dotarciu do Zakopanego i zakwaterowaniu, grupa uczestników udała się na zwiedzanie obiektu „Gwarno”, do nowej inwestycji Polskich Kolei Linowych (PLK), która powstała przed budynkiem stacji dolnej kolei linowo-terenowej pod Gubałówką w Zakopanem. Nowo wybudowany budynek o powierzchni 1400 m2 swoją przestrzenią nawiązującą do górskich tradycji regionu, w podziemiach którego ulokowano zamontowano 12 tanków fermentacyjno-leżakowych tj. specjalistyczne zbiorniki do warzenia piwa. Tanki są nowoczesne i wykonane ze stali nierdzewnej, a dodatkowym ich atutem jest spełnianie funkcji zarówno fermentacyjnej, jak i leżakowania. Gwarno zostało również wyposażone w specjalistyczne urządzenie tzw. hop gun, które jest unikatowe w browarach restauracyjnych w skali kraju. Inwestycja PKL będzie jedynym z nielicznych lokali w Polsce posiadającym hop gun, czyli mini tank, który służy do chmielenia na zimno piw typu np. APA czy IPA. Wnętrza Gwarno wykończono z drewna, kamienia oraz metalu. Znajdują się w nich elementy związane z górami i Zakopanem, np. sufit, który jest realistycznym odwzorowaniem trójwymiarowego widoku szczytów Tatr. Na drewnianej formie trójwymiarowych gór zostały oznaczone najważniejsze ich wzniesienia i doliny. Wnętrze wyposażono w elementy miedziane, które są charakterystyczne dla obiektów wytwarzających piwo na miejscu.
Drugim puntem Wyprawy była wycieczka górska do Doliny Kościeliskiej w Tatrach Zachodnich. To jedna najpiękniejszych dolin w Tatrach. W jej otoczeniu znajdują się liczne jaskinie, z których Mroźna, Mylna, Raptawicka, Obłazkowa i Smocza Jama udostępnione są do zwiedzania bez specjalistycznego sprzętu. Na końcu doliny, na Hali Ornak znajduje się schronisko turystyczne dające możliwość odpoczynku, skąd również można podziwiać główną grań Tatr z Kamienistą, Smreczyńskim Wierchem, Błyszczem i Doliną Pysznej.
W niedzielę 18 czerwca udano się na jeden z najbardziej znanych w Polsce szczytów tj. Gubałówkę, której operatorem są Polskie Koleje Linowe S.A. Budowę rozpoczęto w lipcu, a uruchomiono 20 grudnia 1938 r., po zaledwie 168 dniach budowy. Ostatnią całkowitą modernizację zakończono 15 grudnia 2001 roku. To kolej z dwoma wagonami, na jednym torze z mijanką pośrodku trasy. Nowoczesne wagony z przeszklonym dachem umożliwiają podczas przejazdu oglądanie panoramy Tatr. Za zakończenia pobytu na Gubałówce grupa udała się na zwiedzanie maszynowni kolejki.
Opracowanie i zdjęcia – Beata Toporska