Strona 5 « XXIII KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA NOWOCZESNE TECHNOLOGIE I SYSTEMY ZARZĄDZANIA W TRANSPORCIE SZYNOWYM NOVKOL 2024 | SITK RP Oddział w KRAKOWIE

XXIII KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA NOWOCZESNE TECHNOLOGIE I SYSTEMY ZARZĄDZANIA W TRANSPORCIE SZYNOWYM NOVKOL 2024

W dniach 04-06 grudnia 2024 roku w Zakopanem odbyła się XXIII Konferencja Naukowo-Techniczna NOWOCZESNE TECHNOLOGIE I SYSTEMY ZARZĄDZANIA W TRANSPORCIE SZYNOWYM NOVKOL, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską – Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obrady konferencji odbywały się w Hotelu Nosalowy Dwór Resort & Spa.

Partnerem konferencji było Województwo Małopolskie.

Konferencja została objęta Patronatem Honorowym przez: Dariusza Klimczaka – Ministra Infrastruktury; Krzysztofa Jana Klęczara – Wojewodę Małopolskiego; Łukasza Smółkę – Marszałka Województwa Małopolskiego; Ignacego Górę – Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego; Tadeusza Rysia – Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych; Andrzeja Szaratę – Rektora Politechniki Krakowskiej; Piotra Wyborskiego – Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Mariusza Dobrzenieckiego – Prezesa Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa; Mirosława Boryczko – Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie; Adama Wielądka – Honorowego Przewodniczącego UIC; Jacka Pasia – Prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP.

Konferencja została objęta Protektoratem przez Komitet Nauki Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP.

W pracach Komitetu Naukowego konferencji uczestniczyli: dr hab. inż. Danuta Bryja, prof. PWr (Politechnika Wrocławska), prof. dr hab. Juliusz Engelhardt (Uniwersytet Szczeciński), prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Piotr Kisielewski, prof. PK (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Andrzej Kochan (Politechnika Warszawska), dr hab. Piotr Kozioł, prof. PK (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Andrzej Massel (Instytut Kolejnictwa), dr hab. inż. Waldemar Nowakowski, prof. Urad. (Uniwersytet Radomski), dr hab. inż. Filip Pachla, prof. PK (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Elżbieta Pilecka (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Marek Sitarz (Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej), prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Michał Strach, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie), dr hab. inż. Maciej Sułowicz, prof. PK (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – Rektor Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie), prof. dr hab. inż. Kazimierz Towpik (Politechnika Warszawska), prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski (Uniwersytet Zielonogórski).

Patronatem Medialnym Konferencję objęli: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny oraz Sektor Kolejowy.

Komitet Organizacyjny pracował w następującym składzie:

  • Przewodnicząca – Józefa Majerczak
  • Sekretarz organizacyjny – Janina Mrowińska

Członkowie: Beata Blak, Marek Błeszyński, Jerzy Hydzik, Anna Karpierz, Łukasz Kwapień, Sergiusz Lisowski, Zbigniew Marzec, Karol Nędza, Michał Patla, Sabina Puławska-Obiedowska, Stanisław Waligóra, Józef Wieczorek, Włodzimierz Żmuda

Tematyka poruszana na konferencji obejmowała w szczególności zagadnienia:

Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie, utrzymaniu, diagnostyce i eksploatacji infrastruktury szynowej oraz taboru szynowego do przewozu osób i rzeczy, w tym:

  1. Realizacja inwestycji kolejowych obecnej perspektywy, plany i zakładane efekty realizacji przedsięwzięć ujętych w KPK do roku 2030 (z perspektywą do roku 2032) oraz Strategia Rozwoju Infrastruktury Kolejowej na okres do 2050 roku.
  2. Podsumowanie realizacji inwestycji w ramach dwóch ostatnich perspektyw finansowych  Unii Europejskiej – efekty, korzyści, wnioski, rekomendacje.
  3. Programy inwestycyjne w aktualnym otoczeniu gospodarczym Polski i Unii Europejskiej, w tym przedsięwzięcia związane z dekarbonizacją transportu szynowego i rozwojem kolei opartej o odnawialne źródła energii (farmy wiatrowe, fotowoltaiczne, technologia wodorowa, jądrowa) oraz ochroną środowiska (drgania, hałas).
  4. Zamierzenia dotyczące rozwoju infrastruktury oraz przewozów osób i ładunków na wschodniej granicy Polski i Unii Europejskiej (relacje polsko – ukraińskie).
  5. CPK – aktualne kierunki realizacji tej inwestycji.
  6. Zagadnienia związane z infrastrukturą kolejową m.in.: nawierzchnia, obiekty inżynieryjne, w tym tunelowe, srk, energetyka, telekomunikacja, informatyka, geoinformatyka, w tym stan i plany wdrożenia systemu ERTMS, plany wdrożenia systemu zasilania prądem przemiennym 25kV 50Hz dla kolei w Polsce – wymagania i możliwości zasilania z krajowej sieci elektroenergetycznej.
  7. Nowoczesne rozwiązania w taborze kolejowym, w tym rozwój technologii wodorowej, innowacje w maszynach i urządzeniach do utrzymania infrastruktury na zmodernizowanych liniach kolejowych.
  8. Rozwój transportu szynowego w aglomeracjach i poprawa dostępności w regionach, w tym doświadczenia w oparciu o realizowane infrastrukturalne inwestycje kolejowe.
  9. Programy cyfryzacji transportu szynowego wspomagające diagnostykę i utrzymanie infrastruktury kolejowej, planowanie i dyspozycję przewozów, zarządzanie taborem. Możliwości, szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
  10. Cyberbezpieczeństwo w transporcie szynowym.
  11. Kolej XXI wieku – prace badawczo-rozwojowe i wdrożenia innowacyjnych rozwiązań.
  12. Potrzeby zmian w przygotowaniu kadry do realizacji zadań w transporcie szynowym tj. kształcenie na poziomie szkół średnich i wyższych oraz uprawnienia budowlane (projektowe i wykonawcze).

Konferencja zgromadziła 730 osób. Uczestnicy konferencji to przedstawiciele: spółek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Grupy PKP S.A., CPK, przewoźników, uczelni wyższych, Instytutu Kolejnictwa, firm projektowych, produkcyjnych i wykonawczych z Polski, Austrii i Niemiec zajmujących się problematyką wdrażania nowych technologii na kolei.

Goście konferencji

Swoją obecnością, rangę konferencji podkreślili:

  • Łukasz Smółka –Marszałek Województwa Małopolskiego;
  • Tadeusz Ryś – Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, MSWiA
  • Piotr Wyborski – Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;
  • Małgorzata Kuczewska-Łaska – Członek Zarządu PKP PLK S.A.– Dyrektor ds. finansowych;
  • Maciej Kaczorek – Członek Zarządu PKP PLK S.A – Dyrektor ds. strategii i rozwoju;
  • Krzysztof Waszkiewicz – Członek Zarządu PKP PLK S.A – Dyrektor ds. utrzymania infrastruktury; Andrzej Szarata – Rektor Politechniki Krakowskiej;
  • Filip Czernicki – Prezes Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego;
  • Piotr Rachwalski – Członek Zarządu CPK;
  • Zbigniew Szafrański – Przewodniczący Rady Nadzorczej CPK;
  • Filip Pachla – Wiceprezes Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa;
  • Mirosław Boryczko    – Przewodniczący Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie;
  • Marita Szustak – Prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego;
  • Adrian Furgalski – Prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR;
  • Jacek Paś – Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP;
  • Wawrzyniec Wychowański – Sekretarz Generalny SITK RP

Artykuły zostały wygłoszone w dziewięciu sesjach merytorycznych, przy czym Sesja III, IV i V odbywały się równoległe:

  • SESJA I: TRANSPORT SZYNOWY – SZANSE I ZAGROŻENIA
  • SESJA II: INWESTYCJE W TRANSPORCIE SZYNOWYM, NOWOCZESNE TECHNOLOGIE
  • SESJA III A: INNOWACJE W KIEROWANIU I STEROWANIU RUCHEM KOLEJOWYM
  • SESJA III B: NAWIERZCHNIA I PODTORZE
  • SESJA IV A: PROBLEMATYKA TRANSPORTOWA Z PERSPEKTYWY BRANŻY TABORU SZYNOWEGO
  • SESJA IV B:  NAWIERZCHNIA BEZPODSYPKOWA DLA KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI  – SESJA JUBILEUSZOWA 20-LECIA TINES
  • SESJA VA: INNOWACJE W PASAŻERSKIM TRANSPORCIE KOLEJOWYM
  • SESJA VB: INFRASTRUKTURA TRANSPORTU SZYNOWEGO
  • SESJA VI: MOŻLIWOŚCI, SZANSE I ZAGROZENIA ZWIĄZANE Z WYKORZYSTANIEM SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

Artykuły przygotowane na konferencję zostały opublikowane w Wydawnictwie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, 264 strony zawierającym 17 artykułów recenzowanych i 2 PRO MEMORIA.

ARTYKUŁY RECENZOWANE

  • Cezary Ciesielski, Juliusz Sołkowski – Propozycja podejścia do analizy teoretyczno-doświadczalnej efektu progowego na przejazdach kolejowo-drogowych
  • Juliusz Engelhardt – Perspektywy rozwoju kolejowych przewozów międzynarodowych w Polsce
  • Igor Gisterek – Infrastrukturalne i organizacyjne działania dla przyspieszania transportu tramwajowego
  • Beata Grabowska-Bujna – Kompetencje kadry menedżerskiej w przedsiębiorstwach kolejowych w kontekście kształtowania kultury bezpieczeństwa – wyniki badań empirycznych
  • Łukasz Gruba, Maciej Gutkowski – Projekt demonstratora i laboratorium FRMCS
  • Martyna Jakimowicz, Jerzy Zariczny, Jan Topolewicz – Ruchowe i utrzymaniowe aspekty kształtowania linii kolejowej dużych prędkości na przykładzie CMK Północ
  • Iwona Karasiewicz – Wybrane zagadnienia obszaru zarządzania ryzykiem dostawcami w obszarze cyberbezpieczeństwa
  • Jan Kisielewicz – Zastosowanie multigrafu w inwentaryzacji infrastruktury kolejowej i weryfikacji zgodności
  • Andrzej Kochan, Maciej Irlik, Łukasz Gruba, Piotr Kostrzewa, Kamil Jóźwik, Michał Dubowski Propozycje rozwiązań związanych z Handoverem RBC w kontekście kolei dużych prędkości
  • Mateusz Nowak, Maciej Andrzejewski, Wojciech Misztal – Zastosowanie Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) do monitorowania infrastruktury kolejowej
  • Waldemar Nowakowski, Piotr Bojarczak – Zastosowanie sterowników PLC w systemach sterowania ruchem kolejowym
  • Michał Pawłowski – Wybrane podtorzowe aspekty wymiany nawierzchni kolejowej
  • Iga Samkowska – Inżynieria modeli danych infrastruktury kolejowej
  • Piotr Szadkowski – Przegląd technologii wykonania prac nawierzchniowo-podtorzowych pod kątem ich kosztów i niezbędnego czasu zamknięć torowych
  • Paweł Wontorski, Magdalena Dzierżak – Projektowanie urządzeń zasilania (moduł PS) w systemie ksrk wg RCA-CPK
  • Paweł Wontorski, Przemysław Majdak – Zastosowanie środowiska programowania Dynamo w projektowaniu systemu sterowania ruchem kolejowym w technologii BIM
  • Adam Wysokowski – Technika w służbie historii – przykład mostu kolejowego przez Wisłę w Toruniu

PRO MEMORIA

Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła

Dr hab. inż. prof. Kazimierz Kłosek

XXIII edycja Konferencji Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Transporcie Szynowym „NOVKOL 2024” po raz kolejny stała się platformą wymiany wiedzy, poglądów i doświadczeń związanych z nowoczesnymi technologiami w projektowaniu, budowie, utrzymaniu, zarządzaniu, diagnostyce, eksploatacji infrastruktury szynowej, a także taboru szynowego oraz w problematyce przewozów pasażerskich i towarowych. Tegoroczna konferencja kolejny raz okazała się rekordowa ze względu na ilość uczestników – gościliśmy aż 730 osób. Rekordowa była też ilość przygotowanych i wygłoszonych referatów – łącznie 68. Podobnie jak w latach ubiegłych zaplanowano sesje równoległe, ich liczba zwiększyła się do trzech podwójnych sesji tematycznych. Duże wsparcie stanowili Partnerzy konferencji, a Organizatorzy z radością powitali nowe firmy i instytucje, które pierwszy raz uczestniczyły w naszym wydarzeniu.

Na konferencji bardzo mocno wybrzmiały tematy związane z rozwojem kolei dużych prędkości w Polsce, szczególnie w powiązaniu z planowaną realizacją projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podobnie jak w latach ubiegłych, mogliśmy wysłuchać wystąpień przedstawicieli branży automatyki i sterowania ruchem kolejowym, choć niemniej mocno wybrzmiewały głosy związane z przewozami osób i taborem szynowym, w szczególności w aspekcie bezpieczeństwa, regulacji prawnych, finansowania i aktualnych trendów związanych z postępem technologicznym w obszarach takich jak transport autonomiczny, czy możliwości wykorzystania AI w transporcie szynowym. Zagadnieniom taborowym i przewozowym poświęcono dwie odrębne sesje.

Na sesjach nie zabrakło tematów związanych z aktualnymi technologiami prowadzenia prac budowlanych, montażowych i utrzymania infrastruktury kolejowej. Część wystąpień dotyczyła nawierzchni szynowych oraz podtorza, poruszane tematy miały szerokie spektrum – mówiono o projektowaniu, nowoczesnych materiałach, problematyce wymiany nawierzchni kolejowych i podtorza, zjawiskach związanych z naprężeniami termicznymi w szynach, nowoczesnych technologiach w inwentaryzacji, a także poruszono problematykę infrastruktury tramwajowej. Również tematyce nawierzchni szynowych poświęcona była odrębna sesja, która związana była z jubileuszem 20-lecia istnienia Firmy Tines Rail. Przedstawiciele firmy zaprezentowali swoje produkty i autorskie rozwiązania, które z powodzeniem od 20. lat stosowane są w infrastrukturze transportu szynowego.

Omawiano także tematy związane z cyberbezpieczeństwem i cyfryzacją. Zagrożenia i sposoby przeciwdziałań cyber-atakom w transporcie szynowym stały się od kilku edycji konferencji stałym punktem programu i są szeroko komentowane w dyskusjach.

Ogromną popularnością cieszył się panel dyskusyjny na koniec pierwszego dnia konferencji. Uczestników przyciągnął temat panelu: „Perspektywy rozwoju kolei w Polsce”, a także osoby panelistów, którzy dyskutowali na najbardziej „gorące” tematy, a szczególnie w kwestii budowy i rozwoju kolei dużych prędkości.

Nowością konferencji była sesja poświęcona sztucznej inteligencji, która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, co w kontekście tempa rozwoju technologii związanych z AI nie może dziwić. To, co było w tej sesji wyraźnie podkreślane, to to, iż nie tylko należy zwracać uwagę na szanse i możliwości, ale, co chyba ważniejsze, należy przygotować się szczególnie mocno w aspekcie zarządzania ryzykami związanymi z rozwojem tej technologii. Miłym akcentem sesji AI był występ grupy młodzieży z Kraśnika – Wicemistrzów Świata w robotyce – która zaprezentowała bardzo ciekawe – autorskie – urządzenie robotyczne, skonstruowane na potrzeby mistrzostw.

Uwagę słuchaczy przykuwało wystąpienie Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., związane z inwestycjami, bezpieczeństwem i eksploatacją infrastruktury kolejowej w Polsce.

Uroczystego otwarcia konferencji i powitania gości dokonała Józefa Majerczak – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji i Prezes SITK RP Oddział w Krakowie. Podczas otwarcia głos zabrali zaproszeni goście: Tadeusz Ryś – Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, profesor Andrzej Szarata – Rektor Politechniki Krakowskiej, dr Adam Wielądek – Honorowy Przewodniczący UIC, Filip Czernicki – Prezes Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, profesor Filip Pachla – Wiceprezes Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Mirosław Boryczko – Przewodniczący Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, dr inż. Jacek Paś – Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oraz dr inż. Wawrzyniec Wychowański – Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP. Swoją obecnością konferencję zaszczycił także Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego, który uczestniczył obradach w trakcie wieczornego panelu dyskusyjnego.

Miłym wydarzeniem zwieńczającym otwarcie konferencji było wręczenie obchodzącym jubileusz 20-lecia firmom SBM oraz Tines Rail kwiatów, a także statuetek „Ernest 2024” za zasługi dla SITK RP oraz wkład w rozwój nowoczesnych rozwiązań w transporcie szynowym. Statuetki wręczył Jacek Paś – Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP. Prezesi obu Firm – Marcin Siłakowski z firmy SBM oraz Tomasz Szuba z firmy Tines Rail zabrali głos i przywitali się z uczestnikami konferencji.

Merytoryczną część konferencji poprzedziła sesja otwierająca, która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Wystąpił w niej Piotr Wyborski – Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który omawiał niezwykle ważne dla słuchaczy tematy związane z realizacją inwestycji oraz planami Spółki PKP PLK na  lata przyszłe.

Pierwszego dnia konferencji dominowała tematyka związana z transportem szynowym, głównie w aspekcie wyzwań, zagrożeń i bezpieczeństwa, ze szczególnym akcentem położonym na rozwój kolei dużych prędkości w Polsce. W sesji pierwszej, której przewodniczył profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej na początek głos zabrał profesor Juliusz Engelhardt z Uniwersytetu Szczecińskiego, który poruszał problematykę rozwoju kolejowych przewozów międzynarodowych w Polsce. Z kolei Marita Szustak – Prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego omawiała zagadnienia dotyczące braku stabilnego finansowania inwestycji kolejowych, potrzeby regulacji polskiego rynku transportowego w kontekście współpracy między zarządcami, prawodawcami a szeroko pojętym rynkiem producentów i wykonawców branży transportu szynowego. Temat kolei dużych prędkości w Polsce zaprezentował także Adrian Furgalski – Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dr inż. Piotr Szadkowski – Członek Zarządu firmy SBM zaprezentował przegląd technologii wykonania prac nawierzchniowo-podtorzowych pod kątem ich kosztów i niezbędnego czasu zamknięć torowych. W sesji pierwszej głos zabrali także Tomasz Szuba – Prezes Zarządu Tines Rail, który przedstawił dorobek i doświadczenia z 20. lat wdrażania rozwiązań firmy w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury transportu szynowego. Natomiast Paweł Nogowicz – Prezes Zarządu Evercom omawiał zagrożenia w procesach cyfryzacji transportu kolejowego, czyli w tematyce, która staje się coraz większym wyzwaniem całego rynku transportowego. Jako ostatnia w sesji pierwszej głos zabrała Anna Szczygielska – Członek Zarządu firmy Kombud odnosząc się do zagadnień związanych ze sterowaniem ruchem kolejowym na krajowym rynku z perspektywy producentów.

Sesja druga, której przewodniczył profesor Juliusz Engelhardt z Uniwersytetu Szczecińskiego, została zdominowana przez zagadnienia związane z kolejami dużych prędkości. Dr hab. inż. Andrzej Massel – Dyrektor Instytutu Kolejnictwa omówił aktualne tendencje w zakresie budowy i eksploatacji kolei dużych prędkości. Natomiast o trendach światowych i polskiej perspektywie w kolejach dużych prędkości mówił profesor Piotr Kisielewski z Politechniki Krakowskiej. Temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, który przykuwa uwagę słuchaczy poruszył Zbigniew Szafrański – Przewodniczący Rady Nadzorczej CPK. Omawiał on propozycje optymalnego wykorzystania CPK w kontekście rozwoju sieci transportu kolejowego w Polsce w tym KDP. Również do tematyki kolei dużych prędkości nawiązał dr hab. inż. Andrzej Kochan z Politechniki Warszawskiej, ale był to głos z perspektywy specjalisty zagadnień związanych ze sterowaniem ruchem kolejowym, prezentując przy tym różne propozycje rozwiązań dla podsystemu „sterowanie”.

W drugiej sesji okazję do zaprezentowania mieli również partnerzy konferencji, a w szczególności firmy: P.U.T. GRAW A GOLDSCHMIDT COMPANY, VOSSLOH, które zaprezentowały swoje portfolio oraz kierunki działań i rozwoju.

Środowe sesje zwieńczył niezwykle ciekawy panel dyskusyjny, który zgromadził bardzo liczne audytorium, a było to spowodowane zarówno tematyką – dotyczącą rozwoju kolei w Polsce – jak i osobami uczestników panelu. Były nimi osoby zarówno mające realny wpływ na rozwój sieci kolejowej w Polsce jak i osoby opiniotwórcze. W fotelach panelistów zasiedli: Piotr Wyborski – Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Filip Czernicki – Prezes Zarządu Centralny Port Komunikacyjny, Andrzej Massel – Dyrektor Instytutu Kolejnictwa, Marita Szustak – Prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Adrian Furgalski – Prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Forum Kolejowe Railway Bussines Forum, Piotr Rachwalski – Członek Zarządu Centralny Port Komunikacyjny. Prowadzącymi panel i zarazem dbającymi o kierunki dyskusji byli: profesor Andrzej Szarata – Rektor Politechniki Krakowskiej oraz profesor Juliusz Engelhardt z Uniwersytetu Szczecińskiego. Dyskusja była bardzo interesująca i dotyczyła rozwoju transportu kolejowego w Polsce ze szczególnym akcentem położonym na koleje dużych prędkości, w tym związanym z projektem budowy CPK.

Pierwszy dzień konferencji zakończył się uroczystą kolacją w hotelu, z Gwiazdą wieczoru Zespołem ELEKTRYCZNE GITARY zaproszonym przez firmę SBM, a także złożeniem życzeń firmie „jubilatce” – SBM.

Drugi dzień konferencji był bardzo pracowity, gdyż organizatorzy, podobnie jak w roku ubiegłym przewidzieli dodatkowe sesje, które odbyły się w formule równoległej i było ich aż trzy.

Pierwsza z sesji równoległych (III A) pod przewodnictwem dr hab. inż. Andrzeja Kochana w całości poświęcona była zagadnieniom związanym z kierowaniem i sterowaniem ruchem kolejowym. Liczną grupę prelegentów stanowili pracownicy Ośrodka Certyfikacji Transportu Politechniki Warszawskiej – mgr inż. Łukasz Gruba, inż. Iga Samkowska, inż. Jan Kisielewicz, którzy kolejno przybliżali projekt demonstratora i laboratorium FRMCS, mówili o inżynierii modeli danych i zastosowaniu multigrafu w inwentaryzacji infrastruktury kolejowej. Natomiast profesor Waldemar Nowakowski z Uniwersytetu Radomskiego zaprezentował temat zastosowania sterowników PLC w systemach srk. Także liczną grupę stanowili przedstawiciele firmy Kombud – dr inż. Paweł Wontorski, Anna Górna, Łukasz Sitarek, Dobromir Jasiński, którzy mówili o zasilaniu w systemie kierowania i sterowania ruchem, zaproponowali również środowisko programowania Dynamo przy projektowaniu systemów srk, przybliżyli system zdalnego sterowania i kontroli dyspozytorskiej oraz zaprezentowali polski system ETCS L1 LS. Na koniec sesji, także w tematyce automatyki zaprezentowała się firma Elester, której przedstawiciel mówił o wyzwaniach eksploatacyjnych w kontekście standardów bezpieczeństwa.

Równolegle z sesją srk odbyła się sesja III B, w której dominowały tematy związane z nawierzchnią i podtorzem kolejowym. Przewodniczącym sesji był profesor Adam Wysokowski z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zagadnienia podtorzowe zaprezentował dr inż. Michał Pawłowski, mówiąc o wymianie nawierzchni kolejowej, ale w aspekcie jej wpływu na konieczność dokonania zmian w podtorzu. Kwestie geotechniczne, w szczególności w tematyce materiałowej – geokompozytów i geopolimerów poruszali przedstawiciele firm: Griltex, Tergon i Geobear pokazując praktyczne przykłady ich zastosowań. Natomiast z nawierzchnią kolejową ściśle związane było wystąpienie profesor Danuty Bryi z Politechniki Wrocławskiej, która przybliżała jakże ważne zagadnienie podłużnej siły krytycznej w torze bezstykowym, a z kolei o konkretnych rozwiązaniach produktowych mówili przedstawiciele firm: Hufgard, Bahati Rail, Epufloor, w tym o mocowaniach szyn, absorberach szynowych, czy też rolkach podiglicowych. W tej sesji okazję do zaprezentowania mieli także przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe. Pierwsze wystąpienie było udziałem Wojciecha Rinka – Naczelnika Wydziału Konstrukcji i Diagnostyki i Nawierzchni Kolejowej, który omawiał zagadnienia dostosowania systemu zarządzania utrzymaniem dróg kolejowych do eksploatacji kolei dużych prędkości, natomiast Tomasz Wesołowski – z Biura Nieruchomości, Geodezji i Geoinformacji zaprezentował sposoby wspierania inwestycji kolejowych w oparciu o dane geoinformatyczne. O nawierzchni szynowej i podtorzu mówiła także dr inż. Dorota Błaszkiewicz, ale w kontekście kształcenia kadr i przedstawiła ofertę Politechniki Krakowskiej w ramach studium podyplomowego „Drogi szynowe”. Uczestnicy sesji mieli okazję także zobaczyć filmy z portfolio firm Budokop i Primost Południe.

Dwie kolejne sesje również odbyły się w formule równoległej. W pierwszej z nich – IVA dominowały tematy „taborowe”, a prowadzenia sesji podjął się dr hab. inż. Andrzej Massel. Przedstawiciele branży taboru szynowego mieli okazję obszernie omówić zagadnienia branżowe z punktu widzenia zarówno producentów taboru, jak i świata nauki, a zaprezentowali się przedstawiciele firm: Jacek Fink-Finowicki – Siemens Mobility, dr inż. Maciej Górowski – Newag, a także przedstawiciele nauki: dr inż. Maciej Andrzejewski, dr inż. Rafał Cichy i dr inż. Piotr Michalak – Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny. Tematy, które poruszali dotyczyły kwestii bezpieczeństwa, rozwoju kompetencji kadr inżynierskich w ramach współpracy firmy Newag z uczelniami wyższymi, współpracy nauki z przemysłem oraz prac badawczych nad opracowaniem i wdrożeniem autonomicznego systemu sterowania tramwajem. W sesji tej dr inż. Maciej Andrzejewski zaprezentował także przykłady zastosowania Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) do monitorowania infrastruktury kolejowej, natomiast dr inż. Iwona Karasiewicz z Instytutu Kolejnictwa omówiła wybrane zagadnienia z obszaru zarządzania ryzykiem dostawcami w obszarze cyberbezpieczeństwa.

W czasie kiedy trwała sesja „taborowa” – po sąsiedzku – odbywała się sesja IV B, która w całości poświęcona była zagadnieniom nawierzchni bezpodsypokowej dedykowanej kolejom dużych prędkości. Patronem tej sesji była firma Tines Rail, która obchodziła swoje 20-lecie i w ramach jubileuszu zaprezentowała swoje produkty i rozwiązania, ale również wprowadziła słuchaczy w tajniki badań nad autorskimi materiałami stosowanymi w swoich wdrożeniach. Sesję poprowadzili: profesor Danuta Bryja z Politechniki Wrocławskiej oraz Tomasz Szuba – Prezes Zarządu, który na początek zaprezentował 20-letnie osiągnięcia firmy. Na temat innowacyjnych rozwiązań antywibracyjnych mówiła profesor Alicja Kowalska-Koczwara reprezentująca także Politechnikę Krakowską. Kolejni prelegenci – Michał Rybacki i po nim Daniel Głodek zaprezentowali rozwiązania produktowe Tines w nawierzchniach bezpodsypkowych stosowanych w tunelach oraz na obiektach inżynieryjnych, a także omówili wyniki badań eksploatacyjnych. Bardzo ciekawe wystąpienie należało do Magdaleny Bodzoń, która wprowadziła słuchaczy w tajniki inżynierii materiałowej w firmie Tines, a w szczególności w świat polimerów i ich zastosowania w drogach szynowych o konstrukcji bezpodsypkowej. Na koniec sesji okazję do zaprezentowania miała firma Technolight, której przedstawiciel w interesujący sposób przedstawił nowoczesne rozwiązania oświetleniowe.

Sesje popołudniowe rozpoczął trzeci blok (VA oraz VB). Sesja VA w całości poświęcona została przewozom pasażerskim, a także towarzyszącej im infrastrukturze. Sesji tej przewodniczyła dr inż. Sabina Puławska-Obiedowska z Politechniki Krakowskiej. W obszarze bezpieczeństwa, interoperacyjności, a przede wszystkim na temat doświadczeń przy wdrażaniu i testowaniu systemu ETCS L1 LS mówili Mikołaj Grzyb oraz Szymon Wiśniewski z Kolei Wielkopolskich. Natomiast Wojciech Dinges z Polregio mówił o rozwoju i innowacjach w przewozach pasażerskich w kontekście Programu Kolej Plus. Przedstawiciel Kolei Śląskich – Tomasz Hupało mówił o dostępnościach usług i produktów w transporcie publicznym, w tym nowoczesnych rozwiązaniach opartych o urządzenia mobilne, internet, interaktywne terminale i usługi w chmurze. Koleje Mazowieckie reprezentowane były przez Szymona Sobczaka, który zaprezentował Spółkę, jej działania, osiągnięcia i potencjał. Natomiast Prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich – Marek Nitkowski mówił o rozwiązaniach organizacyjnych i infrastrukturalnych dla rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji i regionie. Jako ostatni w sesji głos zabrał dr inż. Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej prezentując w bardzo ciekawy sposób możliwości i koniecznie działania zarówno infrastrukturalne i organizacyjne dla przyspieszania transportu tramwajowego. Okazję do zaprezentowania miała również firma COVER Technologies – złoty partner konferencji, która przedstawiła swoje portfolio oraz kierunki działań i rozwoju.

Sesja VB pod przewodnictwem profesora Waldemara Nowakowskiego z Uniwersytetu Radomskiego dotyczyła szerokiego spektrum problematyki związanej z infrastrukturą transportu szynowego. Pierwsze wystąpienie należało do profesora Marka Sitarza z Akademii WSB, który omówił prawne, organizacyjne i finansowe zagadnienia napraw awaryjnych infrastruktury kolejowej w Polsce. Z kolei profesor Adam Wysokowski z Uniwersytetu Zielonogórskiego, na przykładzie zabytkowego mostu kolejowego przez Wisłę w Toruniu, udowadniał, iż nowoczesna inżynieria może wspierać zachowanie historycznego dziedzictwa technicznego. Na temat cyberbezpieczeństwa kolejowych systemów eksploatacyjnych i budowania odporności kolei na cyberataki mówił profesor Marek Pawlik z Instytutu Kolejnictwa. Jako, że z infrastrukturą transportu szynowego nierozerwalnie powiązane jest zarządzanie, w szczególności w kontekście kształtowania kultury bezpieczeństwa, to o kompetencjach kadry menedżerskiej w tym obszarze mówiła dr Beata Grabowska-Bujna z firmy SBM. W sesji „infrastrukturalnej” nie zabrakło również zagadnień związanych z srk i tej tematyce poświęcone były aż trzy wystąpienia, dr inż. Piotr Wulgaris – dyrektor Biura Automatyki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. omawiał koncepcję Obszarowych Centrów Sterowania Ruchem Kolejowym, Katarzyna Koprowska z Biura Standaryzacji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiała aspekty prawne, techniczne i organizacyjne procesu zatwierdzeń instalacji przytorowych systemu ERTMS, ale widziane z perspektywy zarządcy infrastruktury, natomiast Kamil Wójtowicz z Kombud Group nawiązał do cyberbezpieczeństwa w nowoczesnych systemach srk. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. miało w tej sesji jeszcze jednego przedstawiciela w osobie Dyrektora Biura Energetyki – Radosława Burak-Romanowskiego, który nawiązał do wyzwań technologicznych związanych z infrastrukturą energetyczną w ramach przebudowy i utrzymania linii kolejowych. Natomiast Karol Trzoński z Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych przybliżył przykład niewłaściwego zachowania wykonawców podczas prac torowych przy modernizacji linii kolejowej. Ostatnie wystąpienie należało do pracowników Transprojektu Gdańskiego, którzy w bardzo ciekawy sposób, z punktu widzenia projektanta, omówili problemy ruchowe i utrzymaniowe w kształtowaniu linii kolejowej dużych prędkości bazując na przykładzie CMK Północ.

Ostatnia VI. sesja wzbudzała od samego początku konferencji dużą ciekawość uczestników, co miało ostatecznie swój wyraz w niezwykle licznym uczestnictwie na sali. Sam temat sesji: „Możliwości, szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji” oznaczał, że będzie można usłyszeć o najnowszych światowych trendach oraz technologiach i uczestnicy sesji na pewno się nie zawiedli. Na otwarcie Zbigniew Szafrański z CPK oraz Jacek Baldy z firmy Pixel, którzy także przewodniczyli sesji, wprowadzili słuchaczy w problematykę sesji. Następnie Łukasz Piotrowicz z firmy Crayon a po nim Waldemar Kessler z firmy IBM Polska Sp. z o.o. przedstawili słuchaczom możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w branży transportu szynowego poprzez np. zastosowanie wirtualnych asystentów, czy też skuteczną analizę danych. Z najnowszymi trendami technologicznymi było związane także ciekawe wydarzenie, jakim była prezentacja robota skonstruowanego przez grupę młodzieży – Spice Gears, przy współudziale ich mentora – Dariusza Głuchowskiego. Skonstruowany robot przyniósł w obecnym roku Grupie wicemistrzostwo świata. Przedstawiciele grupy oprócz prezentacji opowiedzieli także słuchaczom o kulisach powstania robota i samych mistrzostwach świata, które odbyły się w Chinach. Na koniec sesji organizatorzy przewidzieli krótki panel dyskusyjny w tematyce AI, którego uczestnikami byli prelegenci 6. sesji. Dyskusja obejmowała zagadnienia sztucznej inteligencji i wszyscy paneliści we wnioskach podkreślali, iż niezwykle ważne jest, aby oprócz wykorzystania możliwości nowej technologii, nie tracić z pola widzenia zagrożeń, a szczególnie w transporcie szynowym planować i wdrażać mechanizmy zarządzania ryzykami z tym związanymi.

Czwartkowy – podsumowujący – panel dyskusyjny, podobnie jak dzień wcześniej wzbudził duże zainteresowanie. Na początku profesor Adam Wysokowski przedstawił prezentację dotyczącą skutków powodzi, która nawiedzała Kotlinę Kłodzką – porównując sytuację z obecnego roku do powodzi z roku 1997. Po prezentacji dyskutowano w tematach dotyczących sesji z całego dnia, a moderatorami omawianych zagadnień byli przewodniczący poszczególnych sesji. Dyskusja, gdyby nie upływający czas, zapewne potrwałby o wiele dłużej. Na zakończenie panelu podsumowano część merytoryczną konferencji i sformułowano wnioski, które po zredagowaniu zostaną opublikowane.

Drugi dzień konferencji zakończył się uroczystą kolacją w hotelu wraz z pięknym występem zespołu OMEN BAND zaproszonym przez firmę Tines Rail oraz składaniem życzeń drugiej „jubilatce” – Firmie Tines Rail.

W piątek, czyli w ostatnim dniu konferencji organizatorzy zaplanowali wycieczkę techniczną do maszynowni Kolei Linowo - Terenowej Gubałówka, gdzie uczestnicy zapoznali się z pracą urządzeń i sterowaniem ruchem wagonów. Interesującą częścią wycieczki było także zwiedzanie Browaru Gwarno, znajdującego się u stóp Gubałówki, tuż przy dolnej stacji kolei. Zwiedzanie połączone było z informacjami na temat warzenia piwa i degustacją.

Tradycją tej konferencji stały się konkursy, w tym roku mieliśmy ich dwa. Pierwszy dotyczył najbardziej innowacyjnego referatu spośród grupy młodych inżynierów (do 35 roku życia). Aby wzmóc aktywność naszych gości został ogłoszony drugi konkurs p.n. „Aktywny uczestnik” i dotyczył wszystkich uczestników. Jego formuła polegała na zbieraniu pieczątek na specjalnie przygotowanej „Karcie aktywnego uczestnika” podczas odwiedzania stoisk wystawców. Aby wziąć udział w losowaniu należało zebrać 15 pieczątek. Losowanie upominków odbyło się podczas czwartkowej kolacji koleżeńskiej.

Podobnie jak w latach ubiegłych, tak i tego roku dyskusje prowadzono także w kuluarach. Można stwierdzić, iż problematyka poruszanych zagadnień była bardzo szeroka i w pełni wpisywała się w tematykę konferencji, związaną z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania w transporcie szynowym.

Konferencja zgromadziła 220 firm i instytucji, w tym 38 Partnerów Konferencji (1 Generalny, 5 Diamentowych, 4 Złotych, 17 Oficjalnych oraz 11 Partnerów Konferencji). Firmy zaprezentowały swoje osiągnięcia i wyroby w formie prezentacji, filmów oraz stoisk wystawowych.

GENERALNY PARTNER KONFERENCJI:

SBM Sp. z o.o.

DIAMENTOWY PARTNER KONFERENCJI:

  • Budimex S.A.
  • Kombud Group
  • P.H.U. EVERCOM Paweł Nogowicz
  • TINES Rail S.A.
  • Track Tec S.A.

ZŁOTY PARTNER KONFERENCJI:

  • Cover Technologies Sp. z o.o.
  • P.U.T. GRAW Sp. z o.o. A GOLDSCHMIDT COMPANY
  • Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe RAMATECH- INSTAL s.c.
  • Vossloh Skamo Sp. z o.o

OFICJALNY PARTNER KONFERENCJI:

  • ARROW/IBM
  • AARSLEFF Sp. z o.o.
  • ASMO Sp. z o.o.
  • Biuro Techniczno-Handlowe TechnoLight   Tomasz Matkowski
  • Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
  • CRAYON POLAND Sp. z o.o.
  • Firma Towowo-Spawalnicza „SPAW – TOR”
  • Geobear Sp. z o.o.
  • Griltex Polska Sp. z o.o.
  • HUFGARD POLSKA Sp. z o.o
  • Ischebeck TITAN Polska Sp. z o.o.
  • Newag s.A.
  • Primost Południe Sp. z o.o.
  • Public Transport Service Sp. z o.o.
  • SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp.k.
  • TERGON Sp. z o.o.
  • Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych „STRUNBET” Spółka z o.o.

PARTNER KONFERENCJI:

  • ATLAS Poland Sp. z o.o.
  • BUDOKOP GEOTECHNIKA Sp. z o.o.
  • ELESTER Sp. z o.o.
  • EPUFLOOR Sp. z o.o.
  • Fabryka Urządzeń Kolejowych Sp. z o.o.
  • Lifton Polska Sp.J.
  • Przedsiębiorstwo Robót Telekomunikacyjnych i Elektroenergetycznych „PROTEL” Sp. z o.o.
  • System7 Railtechnology GmbH
  • Skanska S.A.
  • Tensar Polska Sp. z o.o.
  • Zakład Usługowo-Handlowy „TOREX” Ryszard Sokołowski

Opracowali:

Sergiusz Lisowski – Sekretarz merytoryczny konferencji
Janina Mrowińska – Sekretarz organizacyjny konferencji
Zdjęcia: Wojciech Wojas, Tomasz Filiciak

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce plików cookies oraz Rodo.