XVIII Forum Mobilności 30.09.2010 r.
Kolejne, XVIII Forum odbyło się w dniu 30 września br. w Sali Obrad Urzędu Miasta Krakowa. Tematem Forum była Obsługa komunikacyjna Płaszowa po ukończeniu linii tramwajowej do ul. Golikówka. Spotkanie poprowadził tradycyjnie Prezes Oddziału SITK w Krakowie Mariusz Szałkowski, w Forum udział wzięło ok. 70 osób. Po krótkim wstępie prowadzącego głos zabrał przedstawiciel Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu p. Piotr Kącki. Przedstawił planowane zmiany w funkcjonowaniu transportu zbiorowego na terenie Płaszowa po uruchomieniu linii tramwajowej łączącej Rondo Grzegórzeckie z pętla przy ul. Golikówka, która nosić ma nazwę Mały Płaszów.
Zmiany miały dotyczyć korekt tras autobusów w taki sposób, aby to tramwaj był głównym środkiem transportu Płaszowa, a autobusy miałyby pełnić funkcję dowozową. Prelegent przedstawił tramwaj jako niezawodny środek transportu, który z racji wydzielonego torowiska jest punktualny i nie wpływa na niego zatłoczenie ulic, które na terenie Płaszowa jest zjawiskiem dość częstym. Zmiany dotyczące przebiegu tras oraz częstotliwości, jakie zaprezentował przedstawiciel ZIKiT opisane są poniżej.
Linie tramwajowe:
· linia 11 – Mały Płaszów – Rondo Grzegórzeckie – Dietla – Starowiślna – Kalwaryjska – Wadowicka – Łagiewniki (częstotliwość kursowania co 20min),
· linia 20 – Mały Płaszów – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie– Dworzec Główny – Karmelicka – Bronowice (częstotliwość kursowania co 10min),
Linie autobusowe:
· linia 115/287 – bez zmian pod KSW,
· linia 125/425 – skrócone do Dworca Głównego Wschód (Szpital Rydygiera– Dworzec),
· linia 192/292 – skrócone do Dworca Głównego Wschód,
· linia 108 – Nad Drwiną – Półłanki – Śliwiaka – Wrobela – Rączna– Rybitwy – Lipska – Przewóz – Saska – Nowohucka – Powstańców Wielkopolskich (pod estakadą)
· linia 123 – skrócona do Małego Płaszowa,
· linia 127 – Mały Płaszów – Lipska – Rzebika – Goszczyńskiego – Grochowa– Bagry – Grochowa – Węglarska – Lipska – Mały Płaszów,
· linia 158 – Podwierzbie – Wrobela – Rączna – Rybitwy – Surzyckiego– Lipska – Mały Płaszów,
· linia 185 – Biskupińska – Lipska – Przewóz – Saska – Stoczniowców– Ofiar Dąbia,
· linia 193 – Złocień – Półłanki – Botewa – Surzyckiego – Mały Płaszów,
· linia 224 – Brzegi – Rączna – Szparagowa – Rybitwy – Lipska – Mały Płaszów
Po przedstawieniu proponowanych zmian rozpoczęła się gorąca dyskusja. Całość spotkania zdominowali mieszkańcy Płaszowa i os. Złocień, którym zdecydowanie te zmiany nie przypadły do gustu. Rada Dzielnicy XIII także zbyt dobrze nie zaopiniowała tych propozycji. Mieszkańcy kategorycznie nie zgodzili się na skrócenie tras autobusów, uważając, że to w dużym stopniu pogorszy ofertę komunikacyjną. Padło wiele niewygodnych pytań, na które przedstawiciel ZIKiT-u musiał odpowiadać. Spotkanie zakończył prezes Mariusz Szałkowski konkluzją, że 10 lat temu mieszkańcy Kurdwanowa także byli przeciwni zmianom tras autobusów a teraz chętnie korzystają z tramwajów, których częstotliwość kursowania na przestrzeni lat się zwiększyła, ponieważ zwiększyło się zainteresowanie tym środkiem transportu.
Opracował: Krzysztof Francuz