Szymon Tyranowski, Zofia Bryniarska
Wpływ dostępności do miejskiego transportu zbiorowego na zachowania transportowe mieszkańców zespołu osiedli Płaszów i Zabłocie w Krakowie – Część II
Streszczenie: Dostępność do miejskiego transportu zbiorowego jest dziś powszechnie pożądaną cechą wśród mieszkańców dużych miast. Wynika to z wpływu, jaki ma ona na jakość życia mieszkańców oraz na rozwój gospodarczy. Dlatego kluczowym jest zapewnienie odpowiedniej bliskości transportu zbiorowego względem miejsca zamieszkania, ponieważ może ona mieć wpływ na wybór środka transportu. W pierwszej części artykułu (TMiR nr 10/2024) dokonano przeglądu opracowań dotyczących dostępności transportowej oraz zachowań transportowych, co pozwoliło na przedstawienie procesu kształtowania się definicji dostępności transportowej. Następnie na podstawie dostępnych danych i narzędzi GIS przedstawiono analizę obecnego stanu dostępności transportowej zespołu osiedli Płaszów i Zabłocie w Krakowie. W drugiej części przedstawiono wyniki badania eksperckiego i badań sondażowych. W badaniach eksperckich wykorzystano metody wskaźnikowe, służące ocenie dostępności transportowej, metodę izochronową i analizę czasów przejazdów różnymi środkami transportu i badania wypływu dostępności transportowej na zachowania transportowe. Następnie przedstawiono wyniki badaniach ankietowych wraz z ich analizą i szczegółowym omówieniem.
Słowa kluczowe: dostępność transportowa, zachowania transportowe, transport miejski, planowanie przestrzenne, analizy GIS
Bartosz Mazur
Rozwój elektromobilności w transporcie zbiorowym na przykładzie wybranych zamówień publicznych organizatora publicznego transportu zbiorowego w Rybniku
Streszczenie: W dobie rosnącego znaczenia dekarbonizacji sektora transportu liczą się wszelkie działania, nakierowane na redukcję wykorzystania paliw kopalnych. Jedną z ważnych inicjatyw jest zastępowanie autobusów wykorzystujących spalanie silnikowe substancji ropopochodnych pojazdami napędzanymi silnikami wykorzystującymi energię elektryczną, zgromadzoną w pokładowych zasobnikach (bateriach). Znakomita większość krajowych implementacji tego rodzaju pojazdów opiera się o przewoźników komunalnych i środki dotacyjne, m.in. z funduszy europejskich. Opisane w artykule działania pokazują możliwość wprowadzania autobusów elektrycznych w inny sposób, wdrożony w Rybniku, z wykorzystaniem procedur zamówień publicznych. Zamówienia publiczne, przeprowadzone przez organizatora PTZ w Rybniku dowodzą, że elektromobilność w komunikacji autobusowej może być konkurencyjna nawet w bezpośrednim porównaniu do innych technologii napędu, jak silniki diesla czy gazowe.
Słowa kluczowe: transport miejski, elektromobilność, autobus elektryczny, zamówienia publiczne
Paweł Kapłon
Analiza taryfy biletowej w miejskim transporcie zbiorowym w Bielsku-Białej
Streszczenie: W ramach niniejszego artykuły dokonano przeglądu taryfy biletowej w miejskim transporcie zbiorowym w Bielsku-Białej. Taryfa ta została porównana z taryfami innych miast o podobnej wielkości. Zaproponowano autorską taryfę biletową dla transportu zbiorowego w Bielsku-Białej, uwzględniającą obecne realia ekonomiczne oraz obłożenie poszczególnych tras komunikacyjnych w Bielsku-Białej.
Słowa kluczowe: taryfa biletowa, transport zbiorowy, strefy biletowe
Adam Wysokowski
Technika w służbie historii na przykładzie mostu kolejowego przez Wisłę w Toruniu
Streszczenie: Artykuł przedstawia zagadnienia związane z rewitalizacją obiektów mostowych o charakterze zabytkowym w ciągu obecnie modernizowanych linii kolejowych w naszym kraju. W artykule podkreślono, że kolejowe, mostowe pomniki techniki, nie stanowią jedynie zabytków w rozumieniu przepisów legislacyjnych. Ich rewitalizacja umożliwia dalszą eksploatację z pełnym zachowaniem ich historycznego dziedzictwa. Proces ten nie tylko przedłuża trwałość eksploatacyjną konstrukcji, ale także pozwala na zachowanie integralności kulturowej i historycznej mostu, czyniąc go funkcjonalnym elementem infrastruktury oraz świadkiem przeszłości. Temat artykułu jest bardzo ważny, ponieważ liczba obiektów kolejowych tego typu w naszym kraju jest znacząca, a ich stan techniczny w wielu przypadkach jest niezadawalający. Według szacunków, w ciągu linii kolejowych jest użytkowanych około 5000 obiektów inżynieryjnych, których okres eksploatacji wynosi ponad 100 lat. Z tego względu, w przypadku rewitalizacji obiektów zabytkowych, istnieje konieczność zachowania równowagi pomiędzy wymaganiami konserwatorów zabytków, a projektantami i konstruktorami tak, aby przywrócenie i zachowanie walorów architektonicznych obiektu było tożsame z pełnieniem funkcji użytkowej.
Słowa kluczowe: mosty kolejowe, rewitalizacja mostów zabytkowych, pomniki techniki, zabytki