Czy chciałbyś przenieść się w czasie do epoki pary i stali? Usłyszeć odgłos pędzącej lokomotywy? Zobaczyć jak powstają budowle inżynierskie, o których wcześniej nikomu się nie śniło? Spotkać niezwykłych ludzi, którzy sięgają po to, co dotąd było nieosiągalne? Dowiedzieć się wiele niezwykle interesujących rzeczy?Czy wiesz, że jeden z najpiękniejszych mostów wspornikowych zbudowanych w końcu XIX wieku znajduje się nad ujściem rzeki Forth w Szkocji?Wyobraź sobie Wieżę Eiffla, a właściwie to 5 wież Eiffla i wyobraź je sobie jako most przerzucony nad zatoką Firth of Forth.
Czy wiesz, że w roku 1829 zorganizowano sławny wyścig lokomotyw Rainhill Trials z nagrodą główną 500 funtów szterlingów; były to właściwie pierwsze publiczne targi dostawców sprzętu kolejowego. Do zawodów dopuszczono tylko maszyny osiągające prędkość co najmniej 16 km/h, wzięły w nich udział lokomotywy parowe: Rakieta G.Stephensona, NoweltyJ.Braitwaite’a, Sans Pereil T.Hacwortha i Perceverance T.Burstala oraz konna lokomotywa o nazwie Cykloped. Jak wyglądał ten wyścig? Która z lokomotyw zwyciężyła?Czy znasz historie najpiękniejszych dworców w Polsce i w świecie, do których należą m.in.: Dworzec Witebski w Sankt Petersburgu, piękny Dworzec Temple Meads w Bristolu czy jeden z najstarszych dworców w Polsce – dworzec we Wrocławiu? Czy znasz nazwiska i życiorysy wybitnych polskich inżynierów, którzy urzeczywistniali swoje pomysły jako epokowe wynalazki? Dziś mało kto o nich pamięta, często są bardziej znani poza granicami kraju, a wnieśli tak wiele w rozwój myśli inżynierskiej i w postęp cywilizacyjny.Odpowiedzi na te pytania (i wiele innych) znajdziesz w monografii Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie pt: Wybrane zagadnienia historii zabytków transportu wydanej w 2012 roku. Wydawnictwo ukazało się z okazji Jubileuszu 15-lecia działania Krajowego Klubu Miłośników Historii i Zabytków Transportu SITK RP, które zajmuje się m.in. popularyzowaniem wiedzy na temat historii techniki i ochrony zabytków transportu, upamiętnianiem twórców techniki oraz współpracą z instytucjami zajmującymi się historią techniki. Wydawnictwo objęte zostało protektoratem Prezesa Honorowego Seniora SITK RP – Andrzeja Gołaszewskiego oraz Prezesa Honorowego SITK RP – Wiesława Starowicza.Monografia ta składa się z sześciu rozdziałów. Rozdział pierwszy opisuje budowle inżynierskie, omówiono w nim ogólną historię powstania mostów, opisano także wiele zabytkowych mostów różnych konstrukcji w Polsce oraz jeden z najstarszych tuneli kolejowych w Żegiestowie.Rozdział drugi poświęcono historii kolei. W pierwszej części przypomniano początki historii toru kolejowego począwszy od czasów starożytnych, zaprezentowano też przegląd stosowanych na przestrzeni lat różnych typów szyn – od pierwotnie stosowanych drewnianych, poprzez żeliwne, aż do szyn współczesnych, stalowych. W rozdziale tym opisano również historię powstania i eksploatacji wielu polskich linii kolejowych o dużym znaczeniu, przywołano nazwiska osób, które przyczyniły się do ich rozwoju, opisano podejmowane próby ocalenia pamiątek i zabytków historii transportu dla następnych pokoleń.Rozdział trzeci opisuje trzy spośród wielu kolejek wąskotorowych, jakie funkcjonowały lub nadal funkcjonują w Polsce. W czasach gdy je budowano, spełniały one bardzo ważną rolę w swoich regionach, zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. W kolejnych podrozdziałach opisano historię górnośląskich i starachowickich kolejek wąskotorowych oraz bieszczadzkiej kolejki leśnej.Rozdział czwarty zawiera opis dwunastu dworców kolejowych, które ze względu na swe unikatowe walory historyczne, architektoniczne i użytkowe są cennymi obiektami. Opisano dwa dworce polskie: w Krakowie i Wrocławiu oraz dziesięć dworców zlokalizowanych w dużych miastach w różnych częściach świata. Kolejny, piąty rozdział poświęcono komunikacji zbiorowej w miastach. Opisano w nim dzieje komunikacji zbiorowej we Wrocławiu, w tym ponad sześćdziesięcioletnią historię wrocławskiego MPK oraz przypomniano historię komunikacji zbiorowej w Warszawie podczas II wojny światowej.Ostatni, szósty rozdział poświęcony został pamięci polskich inżynierów, którzy pozostawili po sobie cały szereg wspomnień i pomników w postaci istniejących i spełniających swą rolę do dziś obiektów inżynierskich. To oni urzeczywistniali swoje pomysły jako epokowe wynalazki, poszukując rozwiązań niezwykłych, nowatorskich, trudnych do realizacji nawet w dzisiejszych realiach. Znajdziemy tu zbiór życiorysów i wspomnień o osiemnastu osobach, wybitnych inżynierach, którym tak wiele zawdzięcza postęp techniczny i technologiczny w transporcie.Monografia jest bogato ilustrowana unikatowymi fotografiami i rysunkami przybliżającymiCzytelnikom historię transportu w Polsce i na świecie.Gorąco zachęcamy do zakupu naszego wydawnictwa. Jest to książka zawierająca obszerny materiał dotyczący różnych zagadnień związanych z transportem, techniką i historią. Opisuje najciekawsze obiekty i budowle inżynierskie, historię początków transportu kolejowego, wreszcie przywołuje pamięć dawnych lat poprzez przypomnienie postaci wielkich inżynierów – pionierów w swoich dziedzinach.Pozycja ta to doskonały upominek, który może być wręczany przy różnych okazjach członkom naszego Stowarzyszenia, osobom i firmom wspierającym naszą działalność, czy osobom pasjonującym się historią i zabytkami transportu. Zespół Redakcyjny: Jerzy Hydzik, Danuta Schwertner, Jolanta ŻurowskaZespół Autorski:Dagmara Borowiak – Fijołek, Józef Bossowski, Andrzej M. Brandt, Mieczysław Cieszyński, Jerzy Hydzik, Tomasz Hydzik, Franciszek Jóźwik, Wit Kmietowicz, Janusz Korzeniowski, Adam Kotuszewski, Romuald Palewicz, Jacek Walczyński, Wioletta Sobieraj, Bolesław Szpetman, Tomasz Wągrowski